Imitacja łączenia szyn.

Czyszczenie, konserwacja, naprawy, budowa itd

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
tete
Posty: 805
Rejestracja: 04 lis 2007, 20:08
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Imitacja łączenia szyn.

Post autor: tete »

aviaTTor pisze:Tutaj masz proszę
Dzięki aviaTTor ;) Widać też, że jednak nieco inny to rozjazd (inne kierownice).
Ostatnio zmieniony 07 mar 2010, 14:38 przez tete, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
aviaTTor
Posty: 660
Rejestracja: 06 kwie 2008, 16:24
Lokalizacja: czestochowa
Kontakt:

Re: Imitacja łączenia szyn.

Post autor: aviaTTor »

Tutaj masz proszę taki rozjazd świeżo po położeniu w stacji Wodzisław Śląski głowica od strony Rybnika:
Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 24 lut 2010, 11:19 przez aviaTTor, łącznie zmieniany 1 raz.
tete
Posty: 805
Rejestracja: 04 lis 2007, 20:08
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Imitacja łączenia szyn.

Post autor: tete »

T_Domagalski pisze:Na Dolnym Śląsku nieraz widziałem sytuacje, kiedy na lokalnych stacjach były już stosunkowo nowe rozjazdy spawane, ale na szlaku dalej można było jeszcze znaleźć szyny z wybitą datą np. 1911r. ;)
Dzięki panie Tadeuszu za wyjaśnienia. Jak się okazuje - różnie to bywało i doszukiwanie się jakichś prawidłowości czasem jest jednak na wyrost ;)
aviaTTor pisze:Można też uwzględnić rozjazdy klasyczne tzn.łubkowane na stykach wiszących czyli łubki 6otworowe wzmacniane gdzie nie ma potrzeby stosować dwóch podkładów,takie rozjazdy też występują na pkp.
Znasz może przykłady na fotach (jakieś linki)? Z ciekawości bym rzucił okiem ;)
Ostatnio zmieniony 24 lut 2010, 11:15 przez tete, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1910
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Imitacja łączenia szyn.

Post autor: T_Domagalski »

tete pisze:Inaczej dziwnie to wygląda - na szlaku podwójne podkłady (co oznacza, że szyny skręcane ze sobą), zaś rozjazdy (Tillig) - bez nich (podwójnych podkładów)...
Taki układ nie jest aż tak dziwny. W rzeczywistości elementy rozjazdów zużywają się szybciej niż zwykłe szyny, dlatego te elementy lub całe rozjazdy były na pewno prędzej wymieniane, niż tor na szlaku.

Na Dolnym Śląsku nieraz widziałem sytuacje, kiedy na lokalnych stacjach były już stosunkowo nowe rozjazdy spawane, ale na szlaku dalej można było jeszcze znaleźć szyny z wybitą datą np. 1911r. ;)
Awatar użytkownika
aviaTTor
Posty: 660
Rejestracja: 06 kwie 2008, 16:24
Lokalizacja: czestochowa
Kontakt:

Re: Imitacja łączenia szyn.

Post autor: aviaTTor »

Mozna też uwzględnić rozjazdy klasyczne tzn.łubkowane na stykach wiszących czyli łubki 6otworowe wzmacniane gdzie nie ma potrzeby stosować dwóch podkładów,takie rozjazdy też wystepuja na pkp.
tete
Posty: 805
Rejestracja: 04 lis 2007, 20:08
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Imitacja łączenia szyn.

Post autor: tete »

aviaTTor pisze:Podstawowe długości szyn to:25m oraz 30m-dotyczy szyn s49 i s60.
Dzięki kolego za informacje, a więc wypadało by stosować co 21 - 25cm... na całej makiecie.

A tak przy okazji - jednak jak już się je stosuje, to wypadałoby aby też zaznaczyć, że dotyczy to w zasadzie całej linii, a więc i rozjazdy miały podwójne podkłady. Inaczej dziwnie to wygląda - na szlaku podwójne podkłady (co oznacza, że szyny skręcane ze sobą), zaś rozjazdy (Tillig) - bez nich (podwójnych podkładów), co sugeruje, że spawane... się gryzie - a jak już szczegół to szczegół po całości....
Z uwagi na to (mam Tilliga, a nie np. TT-Filigran - te mają podwójne) u siebie nie robiłem podwójnych... założyłem, że spawane. Podobno w okręgu Gdańskim były tylko spawane.
Ostatnio zmieniony 23 lut 2010, 12:00 przez tete, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
aviaTTor
Posty: 660
Rejestracja: 06 kwie 2008, 16:24
Lokalizacja: czestochowa
Kontakt:

Re: Imitacja łączenia szyn.

Post autor: aviaTTor »

Podstawowe długości szyn to:25m oraz 30m-dotyczy szyn s49 i s60.
tete
Posty: 805
Rejestracja: 04 lis 2007, 20:08
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Imitacja łączenia szyn.

Post autor: tete »

Podwójne podkłady, ok. Rozumiem jednak, że nie tyle ich obecność, ile to, co jaką odległość winny być zastosowane, aby było to zgodne z rzeczywistością (dajmy na to IV epoki). Wicio zasugerował co prawda wyżej odpowiedź, że co 30 metrów... ale koledzy napiszcie/potwierdźcie - te podwójne podkłady to w IV epoce na liniach jednotorowych to co ile metrów przeważnie występowały? (co rozumiem było uzależnione od długości pojedynczych szyn)...
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1910
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Imitacja łączenia szyn.

Post autor: T_Domagalski »

Wicio pisze:zastanawiałem czy robić podwójne podkłady i ponacinane szyny, ale pomyślałem sobie, że pewnie nic takiego nie robicie.
Ano robimy, a moje podwójne podkłady można było obejrzeć już wcześniej:
http://forumtt.pl/viewtopic.php?t=4595& ... c&start=47
Co do połączeń (łubek), to na razie ich nie robiłem - trochę to za małe. Ale jeszcze nic straconego, zawsze można dokleić malutkie paseczki czegoś na boku szyny.
A co do trawienia łubków - musiałyby one mieć <1mm szerokości, żeby się zmieściły ponad uchwytem szyny. Chyba gra niewarta świeczki... :roll:
Scio pisze:samo cięcie wydaje mi się przeskalowane a szyna przecięta tylko w górnej części wygląda dziwnie :roll: Jeżeli już to lepiej byłoby przeciąć szynę w całości i następnie dosunąć obie jej części do siebie.
Nie ma sensu ciąć szynę na całej wysokości, bo i tak nikt tego gołym okiem nie zauważy. Nie mówiąc już o problemach, które to za sobą pociąga, choćby poruszony przez Wicia problem z zasilaniem. W zupełności wystarczy lekkie nacięcie samej główki. I tak będzie ono ledwo widoczne, pomimo przeskalowania, tylko dzięki refleksom światła na wypolerowanej powierzchni jezdnej szyny. :>
Ostatnio zmieniony 06 lut 2010, 15:28 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3841
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Imitacja łączenia szyn.

Post autor: Ranger »

Zawsze można wytrawić takie łubki.
miki
Posty: 1269
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
Lokalizacja: Lipowo k.Glinianki
Kontakt:

Re: Imitacja łączenia szyn.

Post autor: miki »

Scio pisze:...Jeżeli już to lepiej byłoby przeciąć szynę w całości i następnie dosunąć obie jej części do siebie....
Tylko, że bez solidnego mocowania do siebie szyny się rozjadą, zwłaszcza na łuku. Żeby się trzymać skali, to łubki musiałyby chyba być tytanowe. Optymalne wydaje się: byle jakie imitacje łubków i przerżnięcie tylko główki - do górnej krawędzi łubków.
Awatar użytkownika
Scio
Posty: 697
Rejestracja: 11 mar 2009, 17:09
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: Imitacja łączenia szyn.

Post autor: Scio »

Niestety :roll:
Wicio
Posty: 209
Rejestracja: 03 sty 2010, 21:33
Lokalizacja: Józefów
Kontakt:

Re: Imitacja łączenia szyn.

Post autor: Wicio »

To oznacza, że fizycznie metrowy odcinek toru składałby się z 4 odcinków szyny co daje 16 punktów podłączenia do magistrali zasilającej.
Awatar użytkownika
Scio
Posty: 697
Rejestracja: 11 mar 2009, 17:09
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: Imitacja łączenia szyn.

Post autor: Scio »

Ja na moim łuku zastosowałem podwójne podkłady, ale zrezygnowałem z przecinania szyny, gdyż samo cięcie wydaje mi się przeskalowane a szyna przecięta tylko w górnej części wygląda dziwnie :roll: Jeżeli już to lepiej byłoby przeciąć szynę w całości i następnie dosunąć obie jej części do siebie. Wówczas efekt byłby bardziej zbliżony do rzeczywistości. Taka jest moja teoria, którą może kiedyś wypróbuję w praktyce. :)
Wicio
Posty: 209
Rejestracja: 03 sty 2010, 21:33
Lokalizacja: Józefów
Kontakt:

Imitacja łączenia szyn.

Post autor: Wicio »

Wydzielone z wątku http://forumtt.pl/viewtopic.php?t=4595&start=69

A ja się zastanawiałem czy robić podwójne podkłady i ponacinane szyny, ale pomyślałem sobie, że pewnie nic takiego nie robicie. No i się pomyliłem :( , a teraz jest "po zawodach". Nic to, czeka mnie jeszcze kilka modułów.
Czy przy nacięciach szyn robiłeś imitacje połączeń?
Ostatnio zmieniony 26 lut 2010, 13:09 przez Wicio, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tory, rozjazdy, sieć trak., sygnalizacja itp”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości