ModelarzeTT pisze:
- Parowozy BR 86 [BTTB/Tillig] i BR 56 [BTTB/Tillig] były po wojnie eksploatowane w Polsce. Zachowały się tylko dwa: TKt3-16 i Tr6-39;
Trzeba tylko dodac, ze Tkt3-16 zostal wyprodukowany w wersji przedwojennej czyli, z mniejszym podciecem skrzyn wodnych i dwoma oknami w kabinie. Podczas gdy model BTTB/Tilliga jest typowym przykladem wersji wojennej tej lokomotywy.
Jeden z modeli z oferty Tilliga: BR86 460 w DWM Posen, czyli w Cegielskim, z numerem fabrycznym 445 w 1942 roku. Po wojnie byla w NRD. BR56 byly budowane przez LHB czyli obecny Pafawag.
- W Polsce jeździł parowóz Junga BR 52 3229 oznaczony jako Ty2-350. Tillig produkuje parowóz Junga BR 52 3232 (numer wyższy od „polskiego” o trzy „oczka”; a tak niewiele brakowało);
Kiedys sie zastanawialem, czy tej swojej BR52 nie przebudowac na Ty2 wlasnie z Junga, z tego okresu. Ty2-350 przezyl troche swoje mlodszego brata: 52 3232 zostal skasowany 19.12.1974, a Ty2-350 5 kwietnia 1979.
Inny model Tilliga BR52 5365 zostal zbudowany przez Krenau, czyli w Chrzanowie, w czerwcu 1944, z numerem fabrycznym 1398. I na tym jego zwiazki z naszymi terenami sie skonczyly. Po wojnie znalazl sie we francuskiej strefie okupacyjnej, a po 1952 roku byl w DB. Skasowany zostal 25.04.1958. Stacjonowal w Mainz.
A z ciekawostek warto zwrocic uwage na modele lokomotyw SZD, o czy m juz tu kiedys wspominalem, np. CzS1-003 (ЧС1-003) nie wygladala tak jak model z BTTB. Byla to lokomotywa o wygladzie zblizonym do naszej EP05. Natomiast wyglad typowy dla E499.0 mialy Czs1-001 i 002.
Krzysztof