4-os wagon cysterna Zacs

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: 4-os wagon cysterna Zacs

Post autor: Marcin »

Ten sam wagon po modernizacji w Ostródzie, zlikwidowano wysokie barierki, nowe malowanie.
Obrazek
Ostatnio zmieniony 11 lis 2012, 09:01 przez Marcin, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: 4-os wagon cysterna Zacs

Post autor: Marcin »

Zdjęcie oryginału, WS Ostróda. Jedyny taki wagon jaki widziałem w Polsce:
Obrazek
Ostatnio zmieniony 24 cze 2012, 09:44 przez Marcin, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1942
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

4-os wagon cysterna Zacs

Post autor: DBv »

Zacs:

:arrow: DOKŁADNA NAZWA MODELU
Czteroosiowy wagon cysterna serii Zacs „BUNA” kolei DR

:arrow: ILOŚĆ OSI
4

:arrow: DOKŁADNA NAZWA PRODUCENTA MODELU
Tillig Modellbahnen GmBH & Co. , Sebnitz – Niemcy

:arrow: FORMA
Model gotowy

:arrow: TECHNOLOGIA/MATERIAŁ
Tworzywo sztuczne formowane metodą wtrysku ciśnieniowego,

:arrow: CHARAKTER PRODUKCJI
Model wielkoseryjny

:arrow: NUMER KATALOGOWY MODELU
15 421

:arrow: ZARZĄD KOLEJOWY
DR

:arrow: EPOKA
IV

:arrow: STACJONOWANIE/DATA
Engelsdorf/04.1975

:arrow: ELEMENTY SPECYFICZNE
-

:arrow: WERSJE MODELU
15420 - Zacs 33 50 786 8 011-3 P "KVG", DR, Ep. IV (IV – V), kolor szary, http://www.tillig.com/bi-shop/15420.jpg
15421 - Zacs 33 50 786 8 003-0 P "Buna", DR, Ep. IV (IV – V), kolor szary, http://www.tillig.com/bi-shop/15421.jpg
15422 - Zacns 33 50 785 8 011-3 P "ermewa", DB AG, Ep. V, kolor szary, http://www.tillig.com/bi-shop/15422.jpg
15423 - Zacns 33 81 792 9 222-6 "VTG", ÖBB, Ep. IV - V, kolor szary, http://www.tillig.com/bi-shop/15423.jpg
15424 - Zcns 23 85 746 7 316-2 P "ETRA AG" Zurich, SBB - CFF, Ep. V, kolor szary, http://www.tillig.com/bi-shop/15424.jpg
15425 - Zas 33 80 784 9 878-3 P "BASF", DB AG, Ep. V, kolor kremowy, http://www.tillig.com/bi-shop/15425.jpg
15426 - Zacs EKS, DR, Ep. III, kolor srebrny, http://www.tillig.com/bi-shop/15426.jpg
15427 - Zacs 33 80 786 6 346-9 P "On Rail", DB AG, Ep. V, kolor szarozielony, http://www.tillig.com/bi-shop/15427.jpg
15428 - Zas 23 80 8 078-4 "Grillo", DB AG, Ep. V, kolor piaskowy, http://www.tillig.com/bi-shop/15428.jpg

:arrow: SPRZĘG
Model posiada gniazdo sprzęgu zgodne z normą NEM. Model posiada Kulisę Krótkiego Sprzęgu. Standardowo wagon wyposażony jest w charakterystyczne dla TT główki sprzęgu, umożliwiające połączenie z modelami starszej produkcji. W opakowaniu znajduje się jeden sprzęg sztywny, umożliwiający pewne połączenie wagonu z innymi.

:arrow: UWAGI
ORYGINAŁ
Wagony tej serii powstały w zakładach RAW - Reichsbahn Ausbesserungswerk (zakłady naprawcze zarządu kolejowego DR) w Lipsku. Produkcję prowadzono w latach 1988 – 1990 i łącznie wyprodukowano 31 egzemplarzy. Wagony te od 1990 roku stanowiły własność firm zajmujących się transportem i wynajmem wagonów: KVG (Kesselwagen Vermietgesellschaft), VTG (Vermiet- und Transportgesellschaft), Ermewa oraz NACCO. Wagon posiada długość 14,24 m oraz pojemność 440hl i posadowiony jest na wózkach typu Y25.

MODEL
Przez długi okres czasu, w ofercie firmy Tillig nie było modeli czteroosiowych cystern. Pierwsze zapowiedzi produkcji modelu takiego wagonu pojawiły się w folderze z 1999 roku. Na sam model trzeba było jednak trochę poczekać, ponieważ ukazał się on dopiero w 2002 roku.
Omawiana tu wersja tego modelu początkowo oferowana był jako seria specjalna, produkowana wyłącznie na potrzeby sieci sklepów Idee & Spiel. W krótkim jednak czasie pojawiła się również w normalnej ofercie Tilliga.
Model opakowany jest w typowe dla producenta styropianowo – kartonowe pudełko. Dodatkowo, wewnątrz model umieszczono w przezroczystej wytłoczce, co w zupełności zabezpiecza przed możliwym uszkodzeniem. Jest to o tyle ważne, że model nie posiada elementów do samodzielnego montażu. Wszystko, co powinno znajdować się na modelu, jest już tam zamontowane seryjnie. Większość drobnych elementów modelu wykonano z elastycznego tworzywa sztucznego, co dodatkowo minimalizuje ryzyko uszkodzenia. Należy jednak zaznaczyć, że rozwiązanie taki ma również swoje wady: jakiekolwiek próby waloryzacji, obejmujące malowanie są z tego tytułu znacznie utrudnione.
Model, zgodnie z pierwowzorem, posiada wiele detali: drabinki, pomosty, poręcze itp. Niestety sposób, w jaki producent skopiował oryginał pozostawia tu wiele do życzenia. O ile jakość odtworzenia elementów pomostu hamulcowo jest do zaakceptowania, o tyle odwzorowanie drabinki i pomostu wraz z poręczami na zbiorniku należy ocenić jednoznacznie krytycznie. Być może byłoby to do zaakceptowania, ale 20 lat temu. Dziś, uwzględniając aktualne standardy, wytyczone dostępnymi możliwościami technicznymi, taki sposób wykonania tych elementów nie ma usprawiedliwienia. Trochę szkoda, bo są to części dobrze widoczne, i od razu rzucające się w oczy. Zamiast jednak model upiększać, trochę go szpecą. Gdyby nie ten fakt, model można by pod tym względem uznać za udany. Ładnie prezentuje się sam zbiornik, z charakterystycznymi pierścieniami, estetycznie wyglądają imitacje elementów mocowania zbiornika do ramy pojazdu. Większych zastrzeżeń nie można mieć również do wózków zamontowanych w modelu, są to konstrukcje znane z wielu innych produktów tej firmy.
Właściwości ruchowe wagonu nie pozostawiają wiele do życzenia. Model wyposażony w metalowe, czernione zestawy kołowe bezproblemowo porusza się po torach, nie ma tez problemu z pokonywaniem skomplikowanych dróg zwrotnicowych. Model posiada gniazdo sprzęgu zgodne z normą NEM oraz Kulisę Krótkiego Sprzęgu. Standardowo wyposażony jest w charakterystyczne dla TT główki sprzęgu, możliwa jest jego wymiana na dołączony sprzęg sztywny.
Kopia wagonu cysterny, w przedstawianej wersji pomalowana jest w całości na kolor czarny. Czarne są wózki, rama, zbiornik i wszystkie elementy jego osprzętu. Jedyny kolorystyczny akcent stanowią żółte elementy zamontowane ponad wózkami. Z boku zbiornika umieszczono charakterystyczne białe logo oraz czerwony napis zakładów chemicznych BUNA. Całość uzupełniają tablice na których druk, tak jak i w innych modelach tego producenta, nie pozostawia nic do życzenia.
Należy jednak w tym miejscu podkreślić, ze omawiana miniatura nie stanowi odzwierciedlenia wagonu w malowaniu jakie występowało w rzeczywistości. Jak wspomniano na wstępie wagony tego typu były produkowane w niewielkiej liczbie na przełomie lat 80 – tych i 90 – tych. Nie ma więc możliwości aby występowały one w malowaniu zaproponowanym przez Tilliga, z datami z połowy lat 70 – tych. Przypadłość fantazjowania, w odniesieniu do modeli tego wagonu obejmuje z resztą również inne jego wersje. Równie nieprawdziwy (a może nawet jeszcze bardziej) jest model z opisem kolei DR z epoki III (15 426), wyposażony dodatkowo w wózki typu Niesky. Wątpliwości może również budzić wersja BASF, wyposażona w wózki typowe dla kolei zachodnioniemieckich (Bauart 661).
Miniatura wagonu cysterny serii Zacs może stanowić ciekawe uzupełnienie dotychczas posiadane kolekcji. Jest to pierwsza od czasów oferowanej przez Zeuke, a później BTTB we współpracy z zakładami w Oybin cysterny czteroosiowej starszego typu. Niestety fakt, że Tillig podjął decyzję o produkcji modelu wagonu, który w oryginale nie był zbyt liczny ma również swoje skutki uboczne: mnogość fikcyjnych wariantów wykonania.

Foto modelu znajdziesz na stronie producenta, więcej na stronie TT-Klub.PL
Obrazek
Ostatnio zmieniony 18 kwie 2015, 14:01 przez DBv, łącznie zmieniany 7 razy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Towarowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość