Nasza obrotnica TT

Czyszczenie, konserwacja, naprawy, budowa itd

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
rem125
Posty: 72
Rejestracja: 05 sty 2010, 19:09
Lokalizacja: Jarocin
Kontakt:

Re: Nasza obrotnica TT

Post autor: rem125 »

Odświeżając temat będę budował parowozownię Jarocińską której pomost obrotnicy ma 22 metry. Kupiłem już obrotnicę roco i będę ją przerabiał. Między innymi skok obrotu. Ponieważ zjazdy z obrotnicy do hal są w formie krzyżownic. Krzyżownice wykorzystam z części rozjazdów pomijając część iglic i opornic. Hala budynku będzie wykonana częściowo z kartonu (może uda się wykorzystać inny materiał) a częściowo z blach fototrawionych (bramy i okna).
Ostatnio zmieniony 13 maja 2012, 13:38 przez rem125, łącznie zmieniany 1 raz.
automaTTyk
Posty: 13
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:36
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Nasza obrotnica TT

Post autor: automaTTyk »

Długość pomostu - 200mm
Głębokość 15mm licząc od dna w najniższym punkcie do pomostu.

Tak to wygląda mniej więcej w prowizorce
Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 27 mar 2009, 07:37 przez automaTTyk, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2189
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Nasza obrotnica TT

Post autor: oelka »

automaTTyk pisze:Czy 2cm w skali nie będzie za dużo?
W 1:120 jeden metr to 8,33mm. A 2 centymetry to po przeliczeniu 2,4 metra, co wydaje się dość sporą głębokością. Nie wiem, jaka ma być średnica tej obrotnicy, ponieważ im mniejsza obrotnica, im mniejsza jest wysokość dźwigarów w jej przęśle, tym też płytszego można się spodziewać dołu do jej umiejscowienia.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 26 mar 2009, 13:16 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
automaTTyk
Posty: 13
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:36
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Nasza obrotnica TT

Post autor: automaTTyk »

Jaka jest średnio głębokość obrotnicy - licząc od powierzchni pomostu do dna?
Czy 2cm w skali nie będzie za dużo?
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3837
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Nasza obrotnica TT

Post autor: Ranger »

Wiem i nawet mamy takie elementy z których można zrobić sobie np. podłogę do wagonu po odpowiednim docięciu blaszki.
Mimo wszystko jeśli mamy coś zaprojektować to potrzebne są fotki i pomiary. Z powietrza trudno wymyślić cokolwiek.
Awatar użytkownika
drlukasz
Posty: 1042
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Nasza obrotnica TT

Post autor: drlukasz »

Ranger pisze:Prawda ale do różnych trzeba zrobić różne blaszki. To nie problem jesli tylko będzie dokumentacja.
Bez popadania w skrajności ;)
Moim skromnym zdaniem :D
1. Wybór napędu (najlepiej gdyby był na tyle elastyczny, by można zastosować go do dowolnej wielkości obrotnicy (więc najlepszy byłby napęd realizowany nie jako zębatka na osi obrotu - bo im większa średnica, tym większy jednostkowy skok krawędzi obrotnicy, a co za tym idzie gorsza dokładność pozycjonowania).
2. Mając napęd - określenie głębokości dołu i co za tym idzie wysokości "blachownic" obrotnicy.
3. Przygotowanie uniwersalnego np. modułowego zestawu elementów na pomost i boczne "blachownice" - np z PCV, tworzywa spienionego. Pisząc o uniwersalności mam na myśli możliwość wykonania różnej średnicy obrotnicy. Kształt i wielkość elementów determinowałby napęd...
4. Fototrawionki - jak najbardziej, ale też w postaci "modułowej" np. segment barierek, kawałki blach ryflowanych na pomosty, budka obsługi, ewentualne blachy do naklejenia na konstrukcję (z nitowaniami itp.) - sam wiesz, że to są drobiazgi, które można bez problemu zrobić, unikając projektowania pod kątem przeniesienia napędu, montażu silnika itp. itd.
Ostatnio zmieniony 09 sty 2009, 16:09 przez drlukasz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2560
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Nasza obrotnica TT

Post autor: Mariusz »

Właśnie to miałem na myśli pisząc wyżej. Nie możemy mieć jednego modelu obrotnicy. Na małej stacyjce węzłowej, czy końcowej z parowozownią, mała obrotnica, na dużej stacji (Grzegorza Tetetkowo) odpowiednio duża obrotnica !!
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2189
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Nasza obrotnica TT

Post autor: oelka »

ArturSch pisze:Proponuję uwzględnić długość BR18....
Ranger pisze:Tak ale wypadało by zrobić ją jako odwzorowanie prawdziwej. Zatem weźmy największą istniejącą realnie. Wymiary trzeba wrzucić, fotki.
Największe obrotnice w Polsce miały 22 metry, co pozwalało obrócić np. Pu29. Przed wojna taka obrotnice posiadały Chojnice, ale była to rzadkość. Większość obrotnic mieściła się w granicach 20 metrów.

Projektując obrotnicę radzę się zastanowić nad układem torowym. Zaraz się okaże, że np. hala Auhagena może do niej nie pasować, ze względu na układ torów. I będzie zgrzyt zębów, tych, którzy nie chcą, czy nie mogą sobie samodzielne wykonać hali.
Druga sprawa, to kwestia gdzie można zastosować 22 metrową obrotnicę:
Już widzę stacje końcową na linii lokalnej z małą dwustanowiskową szopą i 22 metrowym potworem tuz przed nią...

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 09 sty 2009, 09:04 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
wojtek_
Posty: 478
Rejestracja: 31 mar 2007, 23:17
Lokalizacja: swidnik
Kontakt:

Re: Nasza obrotnica TT

Post autor: wojtek_ »

Na forum jest producent tego modelu:
http://www.hobbysta.pl/obrotnica-do-lok ... -1446.html
Świat Modeli h0_17
Skala: 1/87 (H0)
Model kartonowy do sklejenia.

"Model jest wzorowany na czynnej obrotnicy przy lokomotywowni wachlarzowej w Rybniku.
Zestaw zawiera: dwa tory do zabudowy na obrotnicy (Roco), tekturę o grubości 0,5, 1, i 2 mm oraz folię do okien.
Tor na obrotnicy posiada miejsce do podłączenia zasilania tak, aby model mógł być w pełni funkcjonalny na makiecie.
Do wykonania modelu potrzebne będą dodatkowo: tor tzw. "flex", cztery kółka H0 (n.p. ze starych wagonów). Model można wykonać takżę pomijając wyżej wymienione elementy - w wersji uproszczonej.
Nośność elementu, na którym zabudowany jest tor obrotnicy przekracza potrzebne wartości a sama długość toru - 305 mm pozwala na wjazd na obrotnicę najdłuższych modeli lokomotyw i parowozów używanych w Polsce. "


Powodzenia w realizacji pomysłu!!

pozdrawiam
wojtek jaroszuk

P.S.
mam jeszcze taki link, może się przyda:
http://www.digital-bahn.de/bau_ds/ds_umbau_tt.htm
pzdr
wj
Awatar użytkownika
Ciamosław
Posty: 493
Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:08
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Re: Nasza obrotnica TT

Post autor: Ciamosław »

20cm i BR18 201 wchodziłaby na styk (oczywiście od pierwszej do ostatniej osi, nie jako cały parowóz).
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3837
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Nasza obrotnica TT

Post autor: Ranger »

Prawda ale do różnych trzeba zrobić różne blaszki. To nie problem jesli tylko będzie dokumentacja.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2560
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Nasza obrotnica TT

Post autor: Mariusz »

Czy 18 jest dłuższa od Pm36-2 ??
Zdjęciami mogę się zająć ;)
A dlaczego mamy jedną obrotnicę zbudować ?? Małe stacyjki z małymi parowozowniami miały małe obrotnice ;)
Napęd i sterowanie będzie te samo dla wszystkich.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3837
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Nasza obrotnica TT

Post autor: Ranger »

Ale mi chodzi o obrotnicę 1:1. Nie modele tylko realne przy parowozowniach.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10341
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Nasza obrotnica TT

Post autor: ArturSchŁ »

Ranger pisze:Zatem weźmy największą istniejącą realnie.
Jaki jest sens brać istniejącą, jeśli najdłuższa z możliwych do dostania loka będzie wystawała po centymetrze z każdej strony ??

PS:
Nie wiem CZY będzie wystawała...
:)
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3837
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Nasza obrotnica TT

Post autor: Ranger »

Tak ale wypadało by zrobić ją jako odwzorowanie prawdziwej. Zatem weźmy największą istniejącą realnie. Wymiary trzeba wrzucić, fotki.
Ostatnio zmieniony 08 sty 2009, 21:09 przez Ranger, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tory, rozjazdy, sieć trak., sygnalizacja itp”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości