Jeszcze kilka zdjęć dotyczących pociągów rakietowych w Rosji
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... 3c09b.html
http://www.fotosik.pl/u/szarki/album/8404/1?show=3
A tu kilka informacji
Rynek usług kolejowych dla wojska jest specyficzny i ulega ciągłym zmianom. Jeszcze w latach 80. XX w. Ludowe Wojsko Polskie intensywnie korzystało z kolejowego transportu towarowego, przemieszczając żołnierzy, sprzęt i środki bojowe z jednostek na poligony zlokalizowane w kraju albo za granicą.
Wojsko Polskie korzysta z transportu szynowego w znacznie mniejszym stopniu, ale pozostaje aktywnym uczestnikiem rynku kolejowego: zleca przewozy towarowe, posiada bocznice wymagające konserwacji i remontów, sprzedaje nieruchomości zabudowane infrastrukturą kolejową.
Transport
Za organizację transportów kolejowych odpowiada Szefostwo Transportu i Ruchu Wojsk - Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk, podległe bezpośrednio Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.
Zmniejszyła się liczba jednostek wojskowych, a więc i zapotrzebowanie na transport żołnierzy, sprzętu i środków bojowych do ośrodków szkolenia poligonowego. Co roku w komunikacji krajowej wykorzystuje się ok. 200-300 pociągów (4-5 tys. wagonów). W komunikacji międzynarodowej jest to raptem 4-5 składów (40-50 wagonów). Do tego można doliczyć pociągi, którymi poruszają się żołnierze obcych wojsk odbywający ćwiczenia w polskich ośrodkach szkolenia poligonowego (ok. 50 transportów, 100 wagonów).
W kraju kolejowy transport towarowy na rzecz wojska jest domeną PKP Cargo. Firma posiada status przedsiębiorstwa o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, jednak nie ma wyłączności na świadczenie usług transportowych dla wojska. Teoretycznie rynek jest otwarty dla innych przewoźników, chociaż nie jest łatwo na nim zaistnieć.
Infrastruktura
Siły Zbrojne RP eksploatują nieco ponad 120 bocznic o łącznej długości torów ok. 700 km. Za stan techniczny wojskowej infrastruktury kolejowej, odpowiednie wykorzystanie środków i remonty odpowiadają Rejonowe Zarządy Infrastruktury. Zlecają one prowadzenie remontów firmom cywilnym na ogólnie przyjętych zasadach, np. w drodze przetargu.
W 2009 r. do obsługi bocznic służyło ok. 70 lokomotyw spalinowych normalnotorowych: LS-40, LS-150, LS-160, LS-180 oraz LS-300.
Na wyposażeniu wojska znajdują się wagony kryte, platformy i cysterny dwu- oraz czteroosiowe w sumie ok. 100 sztuk. Sędziwy, lecz utrzymywany w bardzo dobrym stanie tabor służy przede wszystkim do przewozów międzymagazynowych na niewielkie odległości.
Sprzedaż mienia
Zakrojone na szeroką skalę zmiany organizacyjne w wojsku sprawiły, że armia zdecydowała się pozbyć części nieruchomości i mienia ruchomego.
Wśród nieruchomości wystawionych na sprzedaż można od czasu do czasu znaleźć działki wyposażone w infrastrukturę kolejową. Obecnie w ofercie oddziałów terenowych AMW znajdują się bocznice na Helu, w Niepołomicach, Mierzęcicach, Ełku oraz przy lotnisku w Szymanach.
W 2010 r. AMW planowało wystawić na sprzedaż pewną ilość taboru kolejowego normalno- i wąskotorowego: wagony platformy i wagony kryte dwuosiowe, platformę czteroosiową wąskotorową 600 mm oraz wąskotorową lokomotywę WLs-40.
Wydaje się, że z firm, które zechcą pozyskać wojskowe kontrakty najtrudniejsze zadanie czeka przewoźników oraz producentów taboru. Większe szanse mają firmy świadczące usługi w zakresie projektowania, budowy i remontów infrastruktury.