Sieć trakcyjna w TT... jak i ile??

Czyszczenie, konserwacja, naprawy, budowa itd

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
gekom
Posty: 102
Rejestracja: 14 kwie 2006, 01:58
Lokalizacja: Sydney
Kontakt:

model sieci trakcyjnej TT

Post autor: gekom »

Witam Kolegow,
Podjalem probe budowy slupow sieci trakcji kolejowej kilka lat temu,,,ale doszedlem do wniosku ze zajelo by mi to kilka lat zabawy ,,przy moim tempie budowy,zanim mialbym jakis maly komplet slupow do makiety od malym rozmiarze. Postanowilem zatem kupic gotowy juz produkt,,i wybor padl na produkt firmy Sommerfelt.Nie mozna kupowac wszystkiego od razu w duzych ilosciech, bo to kosztuje ma sie rozumiec. Rozkladam wiec zakupy na to to co jest aktualnie dostepne na ebay,albo kupuje modele sieci trakcyjnej przy okazji jak zamawiam modele taboru lub modele pojazdow trakcyjnych.Oile zdjecie uda mi sie wlepic,widoczna bedzie diorama TT z modelem sieci trakcyjnej wlasnej budowy.Pozdrawiam Jerzy Komosa.

http://img80.imageshack.us/my.php?image=mail01339ot.jpg
Ostatnio zmieniony 10 maja 2006, 12:58 przez gekom, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1942
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Sieć trakcyjna w TT... jak i ile??

Post autor: DBv »

Różnice w cenach owszem i są ale chcąc być tu w miarę sprawiedliwy, trzeba dodac, ze to nie te same produkty. Modelmania oferuje elementy sieci trakcyjnej produkcji Viessmanna. tymczasem to co jest na tych niemieckich stronach to Hobbex. Hobbex, w zasadzie należałoby powiedzieć, dawna ex-enerdowska SIBA (produkowali tez sygnalizatory). Różnica w cenie wynika wiec w dużej mierze z innej klasy tych produktow.
Modelle Hobbex-a robione sa głównie z tworzywa sztucznego i o ile w budowie samego słupa to nie przeszkadza, to widoczne jest chociazby przy wysiegniku:

http://www.modelleisenbahn-haertner.de/ ... /ot102.jpg

Modele Viessmanna to natomiast konstrukcje stosunkowo nowe, wykonane, podobnie jak i inne modele tego producenta w oparciu o metal. Słup jest wykonany z metalu, dzieki temu jest bardziej filigranowy:

http://www.modelmania.com.pl/images/vie ... es4210.jpg

Modele Hobbex-u są u nas raczej trudno dostepne, stad bezpośrednie porównanie cen może być trudne. Poszukaj jednak cen elementów sieci trakcyjnej Viessmanna, to wtedy porównanie będzie możliwe. Inna rzecz, ze modele firmy Viessmann odzwierciedlają słupy "zachodnioniemieckie", a Hobbex-a (co naturalne) wschodnioniemieckie. Pozostaje jezcze Uznany Sommerfeld, ale u nas to praktycznie w ogóle niedostepny, a cenowo porównywalny z Viessmannem. No a z tańszej półki pozostają jeszcze słupki Pana Kaczyńskiego.
MAXO17
Posty: 25
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:02
Lokalizacja: Poznań; Stade
Kontakt:

Re: Sieć trakcyjna w TT... jak i ile??

Post autor: MAXO17 »

no nie wiedziałem o tamtej dyskusji - nie mogę przeglądać wszystkiego - sorry
a to wcale nie jest najtaniej:
http://www.schoedel-gmbh.de/cgi-bin/hex ... 101&dif=50
- co prawda najtańsza kolumna obowiązuje tylk przy wysyłce w niemczech - ale to mozna obejść
Ostatnio zmieniony 28 kwie 2006, 21:33 przez MAXO17, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10328
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: prawdziwa cena sieci trakcyjnej

Post autor: ArturSchŁ »

MAXO17 pisze: ale to K****(piiip piip piip)a jest przesada
Widzę, że doszedłeś do tego samego wniosku, co dyskusja na starym Forum parę tygodni temu !
MAXO17
Posty: 25
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:02
Lokalizacja: Poznań; Stade
Kontakt:

prawdziwa cena sieci trakcyjnej

Post autor: MAXO17 »

czytając powyższe posty zrobiłem pewne obliczenia odnośnie mojego przyszłościowego TTortu
Z m-manii kupiłem 22 metry toru model i jeżeli przyjmę założenie że całe 22 metry to prostęi rozstawię słupy co 286mm to potrzebuję 80 sztu słupów i drutów

Ta ilośc w m-mani:
80x11zł = 880zł słupy
http://www.modelmania.com.pl/mm-product ... -3008.html

37x23 = 851zł druty
http://www.modelmania.com.pl/mm-product ... -3015.html

czyli proste 22 metry kosztują 1731zł =79zł/mb !!

A TERAZ
na niemieckim ebay w sklepie:
http://cgi.ebay.de/Grundpackung-Spur-TT ... dZViewItem
ten sam odcinek wyniesie 8x20EURO = 640zł czyli 29zł/mb
oto cała jego oferta TT: http://modellbau.search.ebay.de/_Spur-T ... spurweitex
[glow=red]CZYLI w niemczech 3-krotni TANIEJ[/glow]

ps. w obliczeniach są pewne uproszczenia i w niemczech trzeba by doliczyć dodatkowe druty -no niech będzie 10% i nie chodzi mi dyskredytowanie Mo_manii ani innych naszych - ale to K****(piiip piip piip)a jest przesada
Ostatnio zmieniony 28 kwie 2006, 21:06 przez MAXO17, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Krzysiek
Posty: 99
Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:31
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Sieć trakcyjna w TT... jak i ile??

Post autor: Krzysiek »

Witam wszystkich zainteresowanych SIECIĄ TRAKCYJNĄ!

Trakcja i sieć trakcyjna to są dwa KOMPLETNIE różne pojęcia :!: :!: :!:
Ja też na swojej makiecie (torcie) buduję sieć trakcyjną. Co więcej - mam zamiar z tej sieci zasilać swoje trzy elektrowozy i to w DCC. Zobaczymy czy to się wogóle uda, bo temat na razie nie rozpracowany przeze mnie (jeszcze!!!). Będę miał wtedy TRAKCJĘ ELEKTRYCZNĄ, czyli ruch będzie się odbywał pojazdami elektrycznymi - w tym przypadku elektrowozami. Na szlakach zastosowałem słupy indywidualne produkcji viessmanna. Rozstawiałem je tak, aby przewody sieci trakcyjnej nie wychodziły poza ustalony zakres ślizgacza pantografu. W zestawach tego producenta załączony jest taki niebieski wzornik. Warto go zastosować.

Oelka napisał (bardzo mądry człowiek - pozdrawiam go), że na łukach położenie przewodów w środku przęsła powinno być styczne do osi toru. Tak faktycznie jest, ale w realu. Wynika to z obliczeń sieci nawywianie wiatrowe. W TT-tce i przy stosowanych tu łukach zastosowanie tej zasady skutkowałoby koniecznością dawania słupów chyba co ok 5 cm :!: . I znów polecam zastosowanie niebieskiego wzornika. Na makiecie nie ma mowy o wywianiu sieci znad toru - sieć musi znajdować się w przedziale określonym na wzorniku.

Teraz bramki (a raczej ZAWIESZENIA POPRZECZNE w przypadku kolei niemieckich). Sam próbowałem zamówić takie u viessmanna, czekałem 3 lata i... kicha :-( . Nic nie przychodziło. Dlatego zrezygnowałem z zamówienia i próbuję wybudować je sam. No cóż, nie będzie to wyglądać jak w rzeczywistości, ale coś kosztem czegoś. Tak to już jest z kompromisami. Poza tym na te zawieszenia poprzeczne od producenta trzeba wydać waaaagon pieniędzy. Nie każdego na to stać. :cry:

Na przewody trakcyjne radzę zastosować jednak gotowe przęsła np viessmanna. Mają dobrą sztywność i nie poddają się tak łatwo wypieraniu przez odbieraki. Przęsła te trzeba dokładnie połączyć (jeśli sieć trakcyjna ma służyć do zasilania elektrowozów - a nie jedynie jako atrapa) na przykład poprzez zastosowanie tzw. "Y"-ków.

Pozdrawiam
Krzysiek
Awatar użytkownika
kolejarz
Posty: 408
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:44
Lokalizacja: Łódź - Ksawerów
Kontakt:

Sieć trakcyjna w TT... jak i ile??

Post autor: kolejarz »

Mam zadanie do zrobienia.
Mianowicie, chcę zelektryfikować całą makietę....
W tunelu wiem jak zrobić, ale na powierzchni nie wiem ile i jakiej trakcji użyć... Jak wyliczyć ilość słupów... jak umieścić i jakie słupy...
Chciał bym się skupić na Viessmann'nie. Ale on ma dużo przeróżnych słupów oraz długości drutów...
Mile widziane są również inni producenci.... jak i pytania potrzebne do dokładnego zdefiniowania wielkości mojej makiety

Obrazek

Oto moja makieta...Ciekawa...nieprawdaż...:yeah

eremiTTa napisał:
Sam próbuję wykonać trakcję elektryczną na bazie Viessmanna na budowanym torcie.
Mam wykonaną znaczną część 1-segmentu ale do zakończenia brakuje mi kilku elementów.
Zamówiłem je już dosyć dawno i ciągle czekam na dostawy.
Jak je otrzymam i zamontuję to wrzucę kilka fotek.
Wykonanie trakcji szlaku nie stanowi większego problemu.
Jednak uatrakcyjnienie kilku torowej stacji a szczególnie jej głowic
to już spore wyzwanie.
Ponieważ sam eksperymentuję trudno mi udzielać porad.
Przede wszystkim obserwacja i dokumentowanie rozwiązań prawdziwej kolei
i wykorzystanie ich do wykonania modelu na makiecie.
Ponieważ asortyment produkowanych elementów nie jest zbyt bogaty
i do tego "mało polski" niezbędny jest kompromis i pewne uproszczenia.
Mnie osobiście marzy się typowo polska bramka jaką w HO wytrawił Kluba.
Może kiedyś?
Jednak i z tego co jest produkowane i dostępne na rynku też można sporo
zaadoptować i wykorzystać.

ArturSch napisał:
MarcinSz napisał:
tam zalecają rozstawianie słupów w odległości odpowiadającej torowi prostemu (rurki=228 mm) oraz co 114 na łukach.

Rozstaw słupów jest uzależniony od długości elementów trakcji. Jak w zestawie będą elementy trakcji o długości 228 mm to choćbyś miał flexa to i tak musisz je podwiesić na końcach ... czyli co 228 mm.
Chyba, że zamierzasz zakupić tylko słupy, a "druty" sam polutować. W takim razie popatrz w realu jakie są odległości.


MarcinSz napisał:
http://www.viessmann-modell.com/pdf/4200.pdf

Tu znajdziesz instrukcję producenta odnośnie montażu słupów. Z tego co zrozumiałem (ech ten kulejący niemiecki) to jest tak jak pisze ArturSch - odległość słupów zależy od długości elementów trakcji chyba, że używa się innej niż "gotowa".


kolejarz napisał:
Jeśli chodzi o pdf'a, to znam to na pamięć... Ale dzięki!!
Druty też są różnej długości...jak wtedy na łukach je rozmieścić i jakiej długości powinny być??
Natomiast co ze słupami...jakie ....Viessmann ma ich kilka w swojej ofercie... Ja z chęcią bym założył te bramki na 3 tory... ale jak je rozmieścić??
No i jak na rozjazdach??



oelka napisał:

Wie każdy kto umie rysować i liczyć. Chyba nie oczekujesz, ze ja np. rzucę swoja robotę i zacznę robić dla ciebie projekt sieci trakcyjnej? Ten rysunek jesteś w stanie zrobić sam. Tylko wymaga to trochę czasu, cierpliwości i logicznego myślenia. Znasz długość przęseł sieci? Znasz. To zacznij rysować od prostej, gdzie dajesz jak najdłuższe przęsła. Na luku dajesz takiej długości, aby środek przęsła był nad środkiem toru, może nieznacznie nawet wychodzić poza os toru, ważne aby sie zmieścił w zakresie pracy ślizgacza w odbieraku (norma NEM202). Wymagania dotyczące sieci i odbieraków opisują normy NEM201 i NEM202.
Na rozjazdach będą miejsca, gdzie sie siec będzie krzyzowala: tam dołem puszczasz drut jezdny z toru, który jest ważniejszy. Obejrzyj sobie rożne zdjęcia, a nawet zobacz jak to u nas na kolei wygląda, choć siec w Polsce konstrukcyjnie rożni sie do sieci DB. Jednak pewne zasady są zawsze takie same. Cos tam znajdziesz na stronie: Elektrische Bahnen A czego nie ma w internecie jest w książkach
Na szlaku stawiasz slupy z wysięgniki (najczęściej stoją po zewnętrznej stronie torów - w przypadku linii dwutorowej), a na stacji jeśli nie ma miejsca na slupy można siec powiesić z wykorzystaniem bramek różnej konstrukcji, lub na poprzecznych linach nośnych.

Krzysztof

Leszek Lewiński napisał:
kolejarz napisał:
Proszę o pomoc w mojej sprawie w doborze trakcji...

Proponuję trakcję spalinową. Wówczas niepotrzebna stanie się SIEĆ TRAKCYJNA (którą laicy mylą z "trakcją")

maciej_kolej
napasł:
Jak ktoś kiedyś powiedział "sieć trakcyjna też atrakcyjna" - myślę że dość spory wybór produktów tej kategorii nie powinien stanowić problemu
a i literatury np. na Allegro nie brakuję. Ja bym proponował spacer na stację a i w internecie jest tego sporo - trochę cierpliwości i coś znajdziesz. Pisząc te kilka słów znalazłem te skromne stronki, na ostatniej znajdziesz bodajże schemat z opisem.
http://www.plk-sa.pl/03infrastruktura/02.php
http://www.elektron.pk.edu.pl/html-wie/E2/e2-54.htm
http://www.pozarnik.republika.pl/RATOWN ... LEJOWE.htm
P.S. tak jak mówił Pan Leszek Lewiński - a może trakcja spalinowa??

oelka napisał:
Jak sie weźmiesz do projektowania sieci i będziesz miał wątpliwości w konkretnych rozwiązaniach to wówczas możesz liczyć na pomoc. Zresztą zastanawiam sie, czy nie opracować czegoś na podstawie broszury wydanej przez Sommerfelda, która w bardzo poglądowy sposób wskazuje, jak z ich materiałów zbudować siec trakcyjna w różnych krajach europejskich.

Krzysztof

wski napisał:
hej! jak pisał Krzysztof - różnice w słupach DB i PKP są i to znaczne! zwłaszcza na stacjach
słupy od producentów kosztują majątek!
- jeśli i tak ma się nie zgadzać - wolę nie robić i nie wydawać nic
pomyślcie o tym
-chyba kiedyś przymierzę się do samych słupów, bez drutów
co do słupów betonowych PKP - mam "w trakcie" pomysł na ich wykonanie z cienkich listewek z dobrego drewna, stosowanych przez modelarzy lotniczych, ale tu trzeba się też trochę napracować, bo nie skończymy przecież na 2-3 sztukach - nic za darmo!


DBv napisał:
Sieć trakcyjną faktycznie da sie zrobić samemu. Nawet kiedyś próbowałem. Pojawia sie jeden tu problem. Z jednej strony winna ona ona wyglądać delikatnie i filigranowo, z drugiej strony musi tworzyć bardzo zwartą mocną konstrukcję, Nie wiem, jak wygląda to we współczesnych modelach elektrowozów, bo posiadam jedynie exBTTB bobinę. Tu jak sprężynka w pantografie docisnęła to hohoho, a nawet i ho. Tak wiec działająca sieć musi być bardzo "sztywna". Dla mnie w tym zakresie ważniejszy jednak jest wygląd niż funkcjonalność, dlatego zamiast ustawiać masakrycznie grube coniektóre elementy i to w odległości np co 15cm, skłaniałbym sie ku imitacji sieci. Imitacji czyli słypy i cała reszta + cienkie druty rozwieszone na odpowiedniej wysokośći przy zblokowaniu pantografu lokomotywy w jednej pozycji tak, aby nie naciskał na przewód jezdny.


oelka napisał:
DBv napisał:
z drugiej strony musi tworzyć bardzo zwartą mocną konstrukcję, Nie wiem, jak wygląda to we współczesnych modelach elektrowozów, bo posiadam jedynie exBTTB bobinę. Tu jak sprężynka w pantografie docisneła to hohoho, a nawet i ho. Tak wiec działająca sieć musi być bardzo "sztywna".

Poczawszy od BR250 w odbierakach stosuje sie delikatne sprezyny, wiec siec nie musi byc az tak bardzo sztywna.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 10 kwie 2006, 16:37 przez kolejarz, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tory, rozjazdy, sieć trak., sygnalizacja itp”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości