SVT 18.16 / BR175, Kres
Moderator: mod-Tabor
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10340
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
- Mariusz
- Posty: 2560
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10340
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3209
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: BR175, Kres
To jeszcze troche historii oryginału na podstawie "Transpresowskich " książek
VT 175 był w swoim czasie dumą NRD, a przede wszystkim kolei DR. Zakłady z Görlitz zbudowały wzorem projektu przedwojennego wysokiej klasy pociąg, była to też odpowiedź na pociąg TEE kolei DB. Wagony te wzięły udział w programie prestiżowych połączeń międzynarodowych NRD.
Były produkowane od 1963 roku przez VEB Waggonbau Goerlitz. Prototyp został wyposażony w dwa 900-konne silniki (wiemy że moc ich podnoszono) znane z lokomotyw BR 118. Pociąg mógł rozwijać prędkość do 160 kilometrów na godzinę. Starsze oznaczenia odwołują się do VT (dla pojazdów/wagonów motorowych z silnikiem spalinowym), 18 (do 1800 KM) i 16 (do 160 km / h). W produkcji seryjnej przeszedł wiele zmian dotyczących wyposażenia. Ciągle podnoszona w nim standardy podróży. Składy mogły być zespalane sprzęgiem samoczynnym. Stanowiło to pewne ograniczenia, gdyż pociągi te mogły pracować tylko samodzielnie, stało się to też przyczyną krytyki i ich kursowanie często zarzucano np. w 1977 roku. Jednak zwiększone potrzeby pasażerów w ruchu międzynarodowym powodowały, że składy te ciągle cieszyły się uznaniem. Oprócz ośmiu jednostek pracowało sześć dodatkowych składów pośrednich (VME), zbudowano dodatkowe głowice napędowe i kilka wagonów rezerwowych.
BR 175 jest często postrzegana jako rywal projektu kolei DB TEE, chodzi o podobny pociąg VT 11.5 byłej Niemieckiej Kolei Federalnej (DB). Presja była wielka, a tradycje w budowie tego typu pociągów istniały po podziale Niemiec i w RFN i w NDR. Już przed II W.Ś. istniały projekty i makiety pociągów spalinowych dużych prędkości. Nawiązywały one do wcześniejszych projektów, jak chociażby słynny "Latający Hamburczyk". Jednostki te jednak były za małe.
Oferta kolei DR z pomocą BR 175 przewidywała prestiżowe połączenia stolicy NDR z krajami ościennymi z wyjątkiem RFN. Podpisano umowy ze Skandynawami, Austrią i Czechosłowacją. Pojawiły się już dziś słynne pociągi jak Neptun Berlin Kopenhaga, Berlinaren Berlin - Malmo, klasyczna Vindobona z Berlina do Wiednia (okresowo przez Prahę), Karlex z Berlina do Kralowych Warów, dodatkowo uruchomiono połączenie z Lipska do Kralowych Warów pociągiem BR 175 o nazwie Karola, po wycofaniu BR 175 z ruchu międzynarodowego skierowano je do ruchu krajowego.
Kultowe trasy BR 175
Berlinaren: Berlin-Malmö (Royal Line)
Neptun: Berlin-Kopenhaga (Warnemünde-Gedser prom)
Vindobona: Berlin-Praga-Wiedeń
Karlex: Berlin-Carlsbad
Karola: Leipzig-Karlovy Vary
W zawiązku z kryzysem paliwowym władze DDR rozpoczęło żmudny, ale skuteczny proces elektryfikacji kolei DR. BR 175 zostało stopniowo odsuwane od połączeń międzynarodowych od 1981 do 1985 roku można je było spotkać coraz częściej w połączeniach krajowych, pociągi te pracowały do 1988 roku.
Na początku lat 90 tych ubiegłego wieku pozostało kilka pociągów BR 175; (175 019, 313, 413, 014 i 2 VME), który służył jako eksponat muzeum kolei DR. W Niemczech pozostało kilka egzemplarzy, w różnym stanie technicznym, min BR 175 013 (w Wittenberdze).
Na stacji Berlin-Lichtenberg, stoi jako drugi w dobrym stanie BR 175 015-016, który jest Utrzymywany przez grupę pasjonatów. Trzeci pociąg (BR 175 005-006, ex Jugendzug "Ernst Thalmann") stoi jako eksponat nieczynny, na stałe w Muzeum Kolejnictwa Chemnitz-Hilbersdorf, skład kwalifikuje się do restauracji, obok stoi złom BR 175 009-011.
Pociągi BR 175 miały ciekawe malowanie, chciało by się powiedzieć "oszczędne", analizując to zagadnienie. na targi w Lipsku tabor zawsze wyróżniał się malowaniem i tak było w przypadku VT 18:16:01 (stare oznaczenie). Potem już wszystkie malowano pociągi malowano w zasadniczym układzie dach szary, pudło- bok - kremowy pas i poniżej okien czerwony pas. Dodawano układy niebieskich bądź kremowych pasków/linii. Ciekawe to i nietuzinkowe, tak samo jak przepisy UIC odnoszące do taboru w Europie, a w przypadku BR 175 jakby ...nie
To tak po w skrócie
VT 175 był w swoim czasie dumą NRD, a przede wszystkim kolei DR. Zakłady z Görlitz zbudowały wzorem projektu przedwojennego wysokiej klasy pociąg, była to też odpowiedź na pociąg TEE kolei DB. Wagony te wzięły udział w programie prestiżowych połączeń międzynarodowych NRD.
Były produkowane od 1963 roku przez VEB Waggonbau Goerlitz. Prototyp został wyposażony w dwa 900-konne silniki (wiemy że moc ich podnoszono) znane z lokomotyw BR 118. Pociąg mógł rozwijać prędkość do 160 kilometrów na godzinę. Starsze oznaczenia odwołują się do VT (dla pojazdów/wagonów motorowych z silnikiem spalinowym), 18 (do 1800 KM) i 16 (do 160 km / h). W produkcji seryjnej przeszedł wiele zmian dotyczących wyposażenia. Ciągle podnoszona w nim standardy podróży. Składy mogły być zespalane sprzęgiem samoczynnym. Stanowiło to pewne ograniczenia, gdyż pociągi te mogły pracować tylko samodzielnie, stało się to też przyczyną krytyki i ich kursowanie często zarzucano np. w 1977 roku. Jednak zwiększone potrzeby pasażerów w ruchu międzynarodowym powodowały, że składy te ciągle cieszyły się uznaniem. Oprócz ośmiu jednostek pracowało sześć dodatkowych składów pośrednich (VME), zbudowano dodatkowe głowice napędowe i kilka wagonów rezerwowych.
BR 175 jest często postrzegana jako rywal projektu kolei DB TEE, chodzi o podobny pociąg VT 11.5 byłej Niemieckiej Kolei Federalnej (DB). Presja była wielka, a tradycje w budowie tego typu pociągów istniały po podziale Niemiec i w RFN i w NDR. Już przed II W.Ś. istniały projekty i makiety pociągów spalinowych dużych prędkości. Nawiązywały one do wcześniejszych projektów, jak chociażby słynny "Latający Hamburczyk". Jednostki te jednak były za małe.
Oferta kolei DR z pomocą BR 175 przewidywała prestiżowe połączenia stolicy NDR z krajami ościennymi z wyjątkiem RFN. Podpisano umowy ze Skandynawami, Austrią i Czechosłowacją. Pojawiły się już dziś słynne pociągi jak Neptun Berlin Kopenhaga, Berlinaren Berlin - Malmo, klasyczna Vindobona z Berlina do Wiednia (okresowo przez Prahę), Karlex z Berlina do Kralowych Warów, dodatkowo uruchomiono połączenie z Lipska do Kralowych Warów pociągiem BR 175 o nazwie Karola, po wycofaniu BR 175 z ruchu międzynarodowego skierowano je do ruchu krajowego.
Kultowe trasy BR 175
Berlinaren: Berlin-Malmö (Royal Line)
Neptun: Berlin-Kopenhaga (Warnemünde-Gedser prom)
Vindobona: Berlin-Praga-Wiedeń
Karlex: Berlin-Carlsbad
Karola: Leipzig-Karlovy Vary
W zawiązku z kryzysem paliwowym władze DDR rozpoczęło żmudny, ale skuteczny proces elektryfikacji kolei DR. BR 175 zostało stopniowo odsuwane od połączeń międzynarodowych od 1981 do 1985 roku można je było spotkać coraz częściej w połączeniach krajowych, pociągi te pracowały do 1988 roku.
Na początku lat 90 tych ubiegłego wieku pozostało kilka pociągów BR 175; (175 019, 313, 413, 014 i 2 VME), który służył jako eksponat muzeum kolei DR. W Niemczech pozostało kilka egzemplarzy, w różnym stanie technicznym, min BR 175 013 (w Wittenberdze).
Na stacji Berlin-Lichtenberg, stoi jako drugi w dobrym stanie BR 175 015-016, który jest Utrzymywany przez grupę pasjonatów. Trzeci pociąg (BR 175 005-006, ex Jugendzug "Ernst Thalmann") stoi jako eksponat nieczynny, na stałe w Muzeum Kolejnictwa Chemnitz-Hilbersdorf, skład kwalifikuje się do restauracji, obok stoi złom BR 175 009-011.
Pociągi BR 175 miały ciekawe malowanie, chciało by się powiedzieć "oszczędne", analizując to zagadnienie. na targi w Lipsku tabor zawsze wyróżniał się malowaniem i tak było w przypadku VT 18:16:01 (stare oznaczenie). Potem już wszystkie malowano pociągi malowano w zasadniczym układzie dach szary, pudło- bok - kremowy pas i poniżej okien czerwony pas. Dodawano układy niebieskich bądź kremowych pasków/linii. Ciekawe to i nietuzinkowe, tak samo jak przepisy UIC odnoszące do taboru w Europie, a w przypadku BR 175 jakby ...nie
To tak po w skrócie
Ostatnio zmieniony 16 lis 2011, 16:30 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3209
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: BR175, Kres
No cóż - wreszcie jest w mojej stajni DR Fotki jak wyżej. Dodatkowo uzupełniłem go o wagon 2 klasy VMe 175 509-9, Art.-Nr.: 18142
W skład wchodzą:
1 - głowica napędowa VTa 175 012-4
B4ü
data rewizji 9.12.1982
-16.50-
(-25.81-)
2 - wagon restauracyjny/2klasy VMc 175 311-0
BWR4ü
data rewizji 9.12.1982
-16.50-
(-24.06-)
3 - wagon 2 klasy VMe 175 509 -9
B4ü
data rewizji 26.01.1983
-16.50-
(-24.06-)
4 - wagon 1/2 klasy VMd 175 411-8
AB4ü
-16.50-
(-24.06-)
5- głowica napędowa VTb 175 011-6
B4ü
data rewizji 9.12.1982
-16.50-
(-25.81-)
Moje na gorąco uwagi:
- w sterowaniu analogowym chyba jedyny pojazd z tak precyzyjnym zachowaniem. Nawet oświetlenie ma podtrzymanie przy niskim napięciu.
- jazda w analogu zbliżona do znanych modeli zespolonych np ICE PIKO.
- wada ......mało czytelne tablice kierunkowe do wklejenia (drukowane chałupniczo atramentówką - wstyd).
Ocena w skali od 1-10
- 10
W skład wchodzą:
1 - głowica napędowa VTa 175 012-4
B4ü
data rewizji 9.12.1982
-16.50-
(-25.81-)
2 - wagon restauracyjny/2klasy VMc 175 311-0
BWR4ü
data rewizji 9.12.1982
-16.50-
(-24.06-)
3 - wagon 2 klasy VMe 175 509 -9
B4ü
data rewizji 26.01.1983
-16.50-
(-24.06-)
4 - wagon 1/2 klasy VMd 175 411-8
AB4ü
-16.50-
(-24.06-)
5- głowica napędowa VTb 175 011-6
B4ü
data rewizji 9.12.1982
-16.50-
(-25.81-)
Moje na gorąco uwagi:
- w sterowaniu analogowym chyba jedyny pojazd z tak precyzyjnym zachowaniem. Nawet oświetlenie ma podtrzymanie przy niskim napięciu.
- jazda w analogu zbliżona do znanych modeli zespolonych np ICE PIKO.
- wada ......mało czytelne tablice kierunkowe do wklejenia (drukowane chałupniczo atramentówką - wstyd).
Ocena w skali od 1-10
- 10
Ostatnio zmieniony 15 lis 2011, 19:26 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
- BarTTmań
- Posty: 585
- Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: BR175, Kres
Witam. A ja wczoraj odebrałem Kres'a w wersji "Jugendzug".
Seria limitowana 250 sztuk!
DCC z białymi diodami, oświetleniem wnętrza i...dźwiękiem, który działa NAWET w analogu Po prostu fantastic-bombastic
Na razie na niego patrzę i cieszę się samym widokiem, potem pójdzie na tory!
Sprowadził mi go Piotrek Heda (Makieciarz). Polecam!
Seria limitowana 250 sztuk!
DCC z białymi diodami, oświetleniem wnętrza i...dźwiękiem, który działa NAWET w analogu Po prostu fantastic-bombastic
Na razie na niego patrzę i cieszę się samym widokiem, potem pójdzie na tory!
Sprowadził mi go Piotrek Heda (Makieciarz). Polecam!
-
- Posty: 627
- Rejestracja: 14 kwie 2006, 09:52
- Lokalizacja: Görlitz
- Kontakt:
Re: BR175, Kres
Szukajcie a znajdziecie , albo i nie przy takim kursie Euro
- Marcin
- Posty: 2022
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
- Lokalizacja: Toruń
- Kontakt:
Re: BR175, Kres
Dobrze poszukaj kupisz taniej.
- BarTTmań
- Posty: 585
- Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: BR175, Kres
No właśnie, Panowie - kupować, czy nie warto. Jakaś ocena, by się przydała. Widziałem ją na MTP i zastanawiam się.
- Gdyniak
- Moderator
- Posty: 579
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 14:12
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: BR175, Kres
Oj lubisz drażnić ludzi Napisz proszę jak jeżdzi, jak Twoje wrażenia dotyczące modelu.
-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
SVT 18.16 / BR175, Kres
BR 175
Dokładna nazwa modelu
Schnelltriebwagen „Görlitz“ BR 175, DR, Ep. IV / BR 175 - Szybki pociąg kolei DR, Ep. IV
Liczba osi
4 x 4
Dokładna nazwa producenta modelu
KRES Köstel & Rasch Elektronik, Fraureuth, Niemcy
Forma
Model gotowy
Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne
Charakter produkcji
Model wielkoseryjny
Numer katalogowy modelu
1814
Zarząd kolejowy
DR
Epoka
IV
Oznaczenie modelu
VTb 175 016-5,
VMd 175 415-9 1-klasa,
VMc 175 315-1 2-klasa (wagon z napędem),
VTa 175 015-7.
Elementy specyficzne
Wersje modelu
1813 - VT 18.16, DR, III
1814 - BR 175, DR, IV
Napęd
W środkowym wagonie, na 4 osie.
Sprzęg
Model posiada KKS oraz nietypowe własne sprzęgi przewodzące prąd (4 pinowe)
Oświetlenie
Białe (żółte)/czerwone, LED, zmienne w zależności od kierunku jazdy oraz oświetlenie wnętrza.
Uwagi
DCC:
Model posiada gniazdo NEM 651
Podsumowanie:
Fotki ze strony KRES
Dokładna nazwa modelu
Schnelltriebwagen „Görlitz“ BR 175, DR, Ep. IV / BR 175 - Szybki pociąg kolei DR, Ep. IV
Liczba osi
4 x 4
Dokładna nazwa producenta modelu
KRES Köstel & Rasch Elektronik, Fraureuth, Niemcy
Forma
Model gotowy
Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne
Charakter produkcji
Model wielkoseryjny
Numer katalogowy modelu
1814
Zarząd kolejowy
DR
Epoka
IV
Oznaczenie modelu
VTb 175 016-5,
VMd 175 415-9 1-klasa,
VMc 175 315-1 2-klasa (wagon z napędem),
VTa 175 015-7.
Elementy specyficzne
Wersje modelu
1813 - VT 18.16, DR, III
1814 - BR 175, DR, IV
Napęd
W środkowym wagonie, na 4 osie.
Sprzęg
Model posiada KKS oraz nietypowe własne sprzęgi przewodzące prąd (4 pinowe)
Oświetlenie
Białe (żółte)/czerwone, LED, zmienne w zależności od kierunku jazdy oraz oświetlenie wnętrza.
Uwagi
DCC:
Model posiada gniazdo NEM 651
Podsumowanie:
Fotki ze strony KRES
Ostatnio zmieniony 24 maja 2008, 08:30 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 9 razy.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości