Budowa rozjazdu kolejowego
Moderator: Moderatorzy
- Mariusz
- Posty: 2560
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
- Mariusz
- Posty: 2560
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Rozjazdy, skrzyżownia i inne.
Rozjazd łukowy symetryczny z jazdą w prawo i w lewo bez jazdy na wprost.
Ciekawostką jest to, że kiedyś był to rozjazd podwójny z jeszcze jazdą na wprost, ale rozebrano tor na prosto i został rozjazdem łukowym.
Przykłady różnych rozwiązań torowych.
Odbojnice stosuje się w miejscach niebezpiecznych takich jak wiadukty, mosty, tunele, ostre łuki. Ich zadaniem jest trzymanie zestawu kołowego w przypadku wykolejenia aby tabor nie zjechał z toru, nie spadł z konstrukcji mostowej itp.
W ciasnych łukach odbojnica bierze na siebie częśc siły tarcia zestawu kołowego a co za tym idzie, mniejsze zużycie szyny zewnętrznej na łuku.
Ciekawostką jest to, że kiedyś był to rozjazd podwójny z jeszcze jazdą na wprost, ale rozebrano tor na prosto i został rozjazdem łukowym.
Przykłady różnych rozwiązań torowych.
Odbojnice stosuje się w miejscach niebezpiecznych takich jak wiadukty, mosty, tunele, ostre łuki. Ich zadaniem jest trzymanie zestawu kołowego w przypadku wykolejenia aby tabor nie zjechał z toru, nie spadł z konstrukcji mostowej itp.
W ciasnych łukach odbojnica bierze na siebie częśc siły tarcia zestawu kołowego a co za tym idzie, mniejsze zużycie szyny zewnętrznej na łuku.
- Mariusz
- Posty: 2560
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Budowa rozjazdu kolejowego
Rozjazd kolejowy prawy zwyczajny dzielimy na 3 części:
zwrotnica
szyny łączące
krzyżownica
Na żółto podzieliłem rozjazd na te 3 zasadnicze części.
W skrócie:
zwrotnica składa się z 2 opornic i 2 iglic, prawych i lewych
szyny łączące są 4 i łączą zwrotnicę z krzyżownicą i są przedłużeniem opornic i iglic
Krzyżownica składa się z dzioba krzyżownicy, 2 szyn skrzydełkowych i 2 kierownic i oczywiście szyn-przedłużenia opornic
Tu jest więcej: http://www.transportszynowy.pl/kolrozja ... .php#rozog
Widac link nie wystarcza aby zdobyc poprawną i fachową wiedzę.
Dodam, że rozjazd to również śruby stopowe, łubkowe, wkręty, łubki, podrozjezdnice, ściągi iglicowe, suwaki, koziołki, latarnie, poduszki, osady, styki, jak coś pominąłem, to znawcy tematu wiedzą gdzie me braki uzupełnic.
zwrotnica
szyny łączące
krzyżownica
Na żółto podzieliłem rozjazd na te 3 zasadnicze części.
W skrócie:
zwrotnica składa się z 2 opornic i 2 iglic, prawych i lewych
szyny łączące są 4 i łączą zwrotnicę z krzyżownicą i są przedłużeniem opornic i iglic
Krzyżownica składa się z dzioba krzyżownicy, 2 szyn skrzydełkowych i 2 kierownic i oczywiście szyn-przedłużenia opornic
Tu jest więcej: http://www.transportszynowy.pl/kolrozja ... .php#rozog
Widac link nie wystarcza aby zdobyc poprawną i fachową wiedzę.
Dodam, że rozjazd to również śruby stopowe, łubkowe, wkręty, łubki, podrozjezdnice, ściągi iglicowe, suwaki, koziołki, latarnie, poduszki, osady, styki, jak coś pominąłem, to znawcy tematu wiedzą gdzie me braki uzupełnic.
Ostatnio zmieniony 03 lis 2007, 11:33 przez Mariusz, łącznie zmieniany 6 razy.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość