T_Domagalski pisze: ↑26 cze 2023, 16:31
Od "zawsze", czyli wg mojej rachuby od połowy lat 70-tych
, wagony te były jednolicie szare. Na zbiornikach miały tylko numery zbiorników (1-4).
Napis "Cement" był umieszczany na wagonie w konteście rodzaju ładunku, do którego był on przeznaczony. Oprócz tego z prawej strony wagonu, zgodnie z przepisami, była podana nazwa właściciela wagonu (wagony Uacs były wagonami "prywatnymi", tj. nie należały do PKP), w nazwie tej też zawierało się później słowo "CEMENT" (pełna nazwa pod koniec lat 80-tych brzmiała: Przedsiębiorstwo Transportu i Spedycji Cementu Luzem "CEMENT".).
Ale wszystkie te napisy były namalowane tą samą czcionką i tym samym kolorem, co pozostałe oznaczenia zgodne z UIC. Nie miały one charakteru loga.
Mam rysunki techniczne producenta (Fabryka Wagonów Świdnica) z 1977 roku, i rzeczywiście numeracja zbiorników jest na nich tak umieszczona, że na żadne logo miejsca nie ma. Jest miejsce na dane właściciela, tak jak pisze Tadziu. Późniejszych rysunków nie posiadam. Na tych, które posiadam są nanoszone zmiany do roku 1981 (wszystkie?) Skądś jednak pamiętam nazwę Cemet na wagonach - a na pewno nie było to obecne logo.
Wszystkie wpisy "dokumentujące" zmiany nazwy obecnej firmy Cemet S.A., które znalazłem w internetach są (1) niekompletne, ponieważ wpis dotyczy zmiany przedsiębiorstwa w spółkę aukcyjną, nie jest wprost napisane, jaka była poprzednia nazwa (jest poprzedni punkt sprzed kilkudziesięciu lat, ale to nie to samo) oraz (2) wszystkie opisy są mniej lub bardziej wierną kopią tego samego "oryginału", który mógł być pisany na potrzeby pijaru (więc niekoniecznie dokładnie historycznie z uwzględnieniem wszystkich przemian).
Być może to nadinterpretacja, ale na przytoczonym przeze mnie zdjęciu oznaczenia wagonu są białe, logo cemetu żółte, ale napis S.A. oraz numery zbiorników są granatowe i wyglądają na późniejsze od loga. No chyba, że to nie granat, ale zmęczony słońcem czarny. Tak czy siak inny kolor tych znaków (mnie) zastanawia. Nie jest to oczywiście żaden dowód funkcjonowania nazwy i loga Cemet (bez S.A.), ale raczej trop warty (dla mnie) sprawdzenia.
Co ciekawe ten kolor "jednolicie szary" był taki w obrębie jednego wagonu, ale nawet instrukcja producenta przewiduje malowanie prostokąta pod kratką na listy przewozowe na czarno wyłącznie dla koloru jasno-szarego (pisownia oryginalna; musiały zdarzać się różne odcienie szarego - być może dla różnych odbiorców).
W roku 1977 właściwym kodem wymiany był 51 (ale pytanie było o okres wcześniejszy, gdzie nie mam danych). Mnie interesuje tutaj koniec epoki IV i początek V, dlatego moje modele mają logo. We wcześniejszych epokach mogę sobie zrobić wagony 206S, choć na razie to muszę skończyć 408S, z których złożona jest zaledwie połowa (częściowo widać je na zdjęciach 408S Wojtka_Kraków z Czeladzi), więc pozostałe 206S oprócz prototypu sobie jeszcze poczekają.