Moduły PB
Moderator: mod-Makieta Modułowa
-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: Moduły PB
Ja od pewnego czasu jestem zwolennikiem profili aluminiowych. Zamiast korka na prostych ostatnie 3-5 cm z płaskownika ≠ 3 mm. W przypadku skosów trzeba zastosować więcej. Tor kleję podobnie jak Tadek na cyjanoakryl.
-
- Posty: 1269
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
- Lokalizacja: Lipowo k.Glinianki
- Kontakt:
Re: Moduły PB
Mam parę takich kwiatków u siebie. Laminat długi na co najmniej 10 a lepiej 12 podkładów.
Najpierw trzeba tak wycyrklować z laminatem, żeby go położyć na jednej skrzynce i oberżnąć równo z krawędzią, żeby cięcie wypadło w "połowie" kawałka, oczywiście pod kątem. Potem dociągasz tor, lutujesz szyny od strony toru w kierunku krawędzi i obcinasz. Potem skręcasz skrzynki i na drugiej: najpierw kleisz laminat - ten 2 kawałek, potem lutowanie od krawędzi w stronę dalszego toru już z plastikiem. Trzeba pilnować, żeby szyny na krawędziach przypasowały no i łuku na laminacie, ale w przypadku lutowania akurat jest to dość proste, po każdym punkcie trzeba lekko nagiąć szynę we właściwym kierunku i łapać na następnym podkładzie.
Łuk na samym laminacie można zaniedbać. Ewentualnie daj szerszy kawałek, można go potem "złukowić" po bokach.
Najpierw trzeba tak wycyrklować z laminatem, żeby go położyć na jednej skrzynce i oberżnąć równo z krawędzią, żeby cięcie wypadło w "połowie" kawałka, oczywiście pod kątem. Potem dociągasz tor, lutujesz szyny od strony toru w kierunku krawędzi i obcinasz. Potem skręcasz skrzynki i na drugiej: najpierw kleisz laminat - ten 2 kawałek, potem lutowanie od krawędzi w stronę dalszego toru już z plastikiem. Trzeba pilnować, żeby szyny na krawędziach przypasowały no i łuku na laminacie, ale w przypadku lutowania akurat jest to dość proste, po każdym punkcie trzeba lekko nagiąć szynę we właściwym kierunku i łapać na następnym podkładzie.
Łuk na samym laminacie można zaniedbać. Ewentualnie daj szerszy kawałek, można go potem "złukowić" po bokach.
-
- Posty: 584
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Moduły PB
Widzę że wreszcie trochę ruchu w sttandarcie
Jedziemy dalej
Mam już 2 skrzynki składające się na moduł - prostokątna skrzynka 900x300 oraz trójkąt 30°
Całość jak widać w stanie surowym, zapiankowana i czeka na torowisko oraz podłoże
Zrobiłem je osobno ze względów transportowych - taki moduł skutecznie wszystko by dezorganizował przy pakowaniu.
Te 2 segmenty są skręcone ze sobą na 2 śruby 8mm.
Tak to wygląda po skręceniu oraz położeniu fleksów na sucho - oczywiście bez dokładnego odwzorowania łuku.
No ale mam problemik techniczny z tym kawałkiem toru.
Chodzi mi o sposoby na fizyczne umocowanie podkładów w miejscu ich przecięcia. Wiadomo, że cięcie po krawędzi segmentów spowoduje powstanie mniejszych i większych kawałków podkładów. Bo przeciąć to raz, a umocować solidnie to już zupełnie inna sprawa.
Wszelkie możliwe sposoby - najlepiej wypróbowane na sobie są mile widziane
Można je zamocować przy pomocy kleju lub lutować do laminatu, ale mimo wszystko proszę o jakieś wskazówki.
Osobiście wolałbym - jak pisałem powyżej - aby można było te 2 kawałki mieć osobno.
pozdrawiam
Paweł
Jedziemy dalej
Mam już 2 skrzynki składające się na moduł - prostokątna skrzynka 900x300 oraz trójkąt 30°
Całość jak widać w stanie surowym, zapiankowana i czeka na torowisko oraz podłoże
Zrobiłem je osobno ze względów transportowych - taki moduł skutecznie wszystko by dezorganizował przy pakowaniu.
Te 2 segmenty są skręcone ze sobą na 2 śruby 8mm.
Tak to wygląda po skręceniu oraz położeniu fleksów na sucho - oczywiście bez dokładnego odwzorowania łuku.
No ale mam problemik techniczny z tym kawałkiem toru.
Chodzi mi o sposoby na fizyczne umocowanie podkładów w miejscu ich przecięcia. Wiadomo, że cięcie po krawędzi segmentów spowoduje powstanie mniejszych i większych kawałków podkładów. Bo przeciąć to raz, a umocować solidnie to już zupełnie inna sprawa.
Wszelkie możliwe sposoby - najlepiej wypróbowane na sobie są mile widziane
Można je zamocować przy pomocy kleju lub lutować do laminatu, ale mimo wszystko proszę o jakieś wskazówki.
Osobiście wolałbym - jak pisałem powyżej - aby można było te 2 kawałki mieć osobno.
pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony 16 gru 2009, 22:43 przez Paweł Basiński, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 584
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Moduły PB
Witam!
Dawno nie miałem wolnego....
Znalazłem stare zapasy sklejki i wziąłem się za kolejny 4 moduł ( po 2 modułach - 900x300, 1 module dwutorowym 600x300) - tym razem za pierwszy po półtrapezie moduł z rozejściem. (Trzymam się planu zawartego w tym wątku )
Moduł ma 900x300mm - dodatkowo będzie zawierał odłączany 30° trójkąt z odejściem na łuku o średnicy 900mm zakończony profilem.
Poniżej pierwsze fotki modułu.
Jak widać na fotkach - całość jest jeszcze przed piankowaniem - ale mam nadzieję że w przyszłym tygodniu będzie już zrobiony w stanie surowym.
Paweł
Dawno nie miałem wolnego....
Znalazłem stare zapasy sklejki i wziąłem się za kolejny 4 moduł ( po 2 modułach - 900x300, 1 module dwutorowym 600x300) - tym razem za pierwszy po półtrapezie moduł z rozejściem. (Trzymam się planu zawartego w tym wątku )
Moduł ma 900x300mm - dodatkowo będzie zawierał odłączany 30° trójkąt z odejściem na łuku o średnicy 900mm zakończony profilem.
Poniżej pierwsze fotki modułu.
Jak widać na fotkach - całość jest jeszcze przed piankowaniem - ale mam nadzieję że w przyszłym tygodniu będzie już zrobiony w stanie surowym.
Paweł
Ostatnio zmieniony 16 gru 2009, 22:42 przez Paweł Basiński, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 584
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Moduły PB
No fajne puzzle Grzesiek robi kawał dobrej roboty.ciekma pisze:Paweł, fajne puzzle
Czyli generalnie semafory są prawidłowo osadzone i posiadają odpowiednie światła - ewentualnie mała korekta z nazwami semaforów?Marek TT pisze:Co do semaforów wyjazdowych na stacji; to można podawać sygnał zezwalający, manewrowy i sygnał zastępczy na jednym semaforze jeżeli będzie opisany B/m, C2/m itp...
Co do układu sterującego to ma taka możliwość wyświetlenia wskazanych sygnałów ( obsługuje wszystkie sygnały PKP )
- link do strony Whosho - http://www.mmj.pl/~j.barska/elektro/aplikacje.htm
pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony 08 maja 2009, 15:50 przez Paweł Basiński, łącznie zmieniany 2 razy.
- Marek TT
- Posty: 234
- Rejestracja: 02 gru 2008, 09:00
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Moduły PB
Panowie modelarze na kolei nie ma światła żółtego (to na skrzyżowaniu) u nas jest pomarańczowe.
- Marek TT
- Posty: 234
- Rejestracja: 02 gru 2008, 09:00
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Moduły PB
Co do drugiego światła pomarańczowego na tarczy ostrzegawczej to był kiedyś stosowany taki układ - trzy komory na To.
Jedna pomarańczowe
druga pomarańczowe migające
trzecia zielone
Kiedyś przed przebudową takie tarcze były przed wjazdowymi do Kr. Mydlnik.
Obecnie stosuje się dwu komorowe.
W obu swiatła stałe i migające.
Jedna pomarańczowe
druga pomarańczowe migające
trzecia zielone
Kiedyś przed przebudową takie tarcze były przed wjazdowymi do Kr. Mydlnik.
Obecnie stosuje się dwu komorowe.
W obu swiatła stałe i migające.
- Marek TT
- Posty: 234
- Rejestracja: 02 gru 2008, 09:00
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Moduły PB
Na tarczach ostrzegawczych nie potrzeba drugiego pomarańczowego, gdyż te światła co są wystarczą nawet do semaforów 5-cio komorowych.
Pokażą wtedy wszystkie obrazy jakie ukazują się na sem. 5-cio komorowym.
Nie ma potrzeby też dawania wyjazdowych 5-cio komorowych. Wystarczą 4-ry komory.
Wjazdowy pokaże z jaką szybkością można jechać obok niego i jaki jest obraz na wyjazdowym.
Co do semaforów wyjazdowych na stacji; to można podawać sygnał zezwalający, manewrowy i sygnał zastępczy na jednym semaforze jeżeli będzie opisany B/m, C2/m itp.
Wtedy w komorze światła białego podaje się
- białe dla jazdy manewrowej
- czerwone i białe migające sygnał zastępczy
Do wyświetlania tylu obrazów potrzeba jakiegoś układu sterującego. Chyba że na stacji zrezygnujemy ze zorganizowanych jazd manewrowych podawanych sygnałami (z tarcz manewrowych też) i manewry robimy na sygnały ręczne.
Pokażą wtedy wszystkie obrazy jakie ukazują się na sem. 5-cio komorowym.
Nie ma potrzeby też dawania wyjazdowych 5-cio komorowych. Wystarczą 4-ry komory.
Wjazdowy pokaże z jaką szybkością można jechać obok niego i jaki jest obraz na wyjazdowym.
Co do semaforów wyjazdowych na stacji; to można podawać sygnał zezwalający, manewrowy i sygnał zastępczy na jednym semaforze jeżeli będzie opisany B/m, C2/m itp.
Wtedy w komorze światła białego podaje się
- białe dla jazdy manewrowej
- czerwone i białe migające sygnał zastępczy
Do wyświetlania tylu obrazów potrzeba jakiegoś układu sterującego. Chyba że na stacji zrezygnujemy ze zorganizowanych jazd manewrowych podawanych sygnałami (z tarcz manewrowych też) i manewry robimy na sygnały ręczne.
-
- Posty: 215
- Rejestracja: 20 sie 2006, 12:06
- Lokalizacja: Rokiciny Podhalańskie
- Kontakt:
Re: Moduły PB
Zapewne o dwie komory w To: zieloną i pomarańczową
-
- Posty: 75
- Rejestracja: 20 sty 2007, 02:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Moduły PB
Paweł, fajne puzzle :)
A co co chodzi z tym drugim żółtym w tarczy ostrzegawczej, bo mnie to zafrapowało?
A co co chodzi z tym drugim żółtym w tarczy ostrzegawczej, bo mnie to zafrapowało?
-
- Posty: 1047
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Moduły PB
Zastanawiam się czy tarcze ostrzegawcze nie powinny mieć jeszcze drugiego żółtego, gdy semafory wjazdowe mają 5 komór. To samo dotyczy semaforów wyjazdowych. Poza tym brakuje mi tarcz manewrowych na torach głównych, chyba że białe światło w semaforach wyjazdowych nie jest sygnałem zastępczym, ale zezwala na manewry. Wtedy przy symbolu semafora powinna się pojawić literka m.
- Marek TT
- Posty: 234
- Rejestracja: 02 gru 2008, 09:00
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Moduły PB
Ustawienie jest dobre. Ja bym tylko zamienił oznaczenia przy semaforach - B tam gdzie jest C a C tam gdzie B. Semafor B powinien być z toru na wprost i to samo z drugiej strony E z F.
-
- Posty: 584
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Moduły PB
Gadają i gadają i nic nie robią
To ja też pomarudzę teoretycznie!
Powoli wchodzę na kawałek swojej bocznicy - co początkiem jest półtrapez wcześniej zaprezentowany - i prace posuwają się wolno, ale jednak cały czas do przodu.
Ostatnio jednak, za sprawą Władka stałem się posiadaczem sterty semaforków do samodzielnego złożenia
No i makietka odeszła w kącik - zacząłem wycinać, wyginać, lutować i kleić blaszki z semaforami. Jako, że robota jest zegarmistrzowska zeszło troszkę czasu nad tym wszystkim i pewnie jeszcze kawałek się zejdzie - ale już tarcze są do słupów przylutowane - daszki powoli się kleją!
Mam wykonaną elektronikę w postaci 3 płytek drukowanym
- moduł podmakietowy z rezystorami oraz gniazdem semafora (30x40mm)
- moduł nadmakietowy z semaforem oraz wtykiem (10x20mm)
- płytka komory z diodami LED 0603 (2mm szerokość )
Całość podobna jest do wyrobów KLUBY - można szybko zdemontować semafor w razie np transportu - kwestia wyjęcia go z gniazda.
Postaram się zrobić fotki elektroniki jak ktoś będzie ciekawy.
Poniżej wersja do składania dla masochistów
No i mam prośbę w związku właśnie z tymi semaforkami - potrzebuję pomocy w ich osadzeniu na moim przyszłym kawałku stacyjnym
Poniżej schemat stacji - zaznaczyłem miejsca umieszczenia poszczególnych semaforów (wg mnie). Prośba o ewentualną korektę tych ustawień i wskazanie ilości komór i określenie świateł na poszczególnych semaforach.
Poniższa stacyjka ma z lewej strony planowaną bocznicę (opisywana wcześniej w wątku).
Składa się z części osobowej (dwa dolne tory - pomiędzy torami peron) oraz części towarowej (2 górne tory z bocznicami)
Ponieważ jest to na razie plan - (poza budowaną bocznicą) to te ustawienia oraz układ torowy można jeszcze zmieniać - wszelkie uwagi mile widziane co do poprawy tego układu.
Niecnie i z premedytacją wykorzystano do odzwierciedlenia tego układu stacji program Wajchownia autorstwa Whosho mam nadzieję, że się nie pogniewa
Tm - biały/niebieski
ToA i ToH - tarcze ostrzegawcze - 2 komory - żółty/zielony
A i H - semafory wjazdowe - 5 komór - 2x żółty/zielony/czerwony/biały
C i F - semafory wyjazdowe - 3 komory - czerwony/zielony/biały
B, D, E i G - semafory wyjazdowe - 4 komory - czerwony/zielony/żółty/biały
No i właśnie nie jestem pewien powyższych ustawień.......
Prośba o teoretyczne wytyczne co do ustawienia tych wynalazków
pozdrawiam
Paweł
To ja też pomarudzę teoretycznie!
Powoli wchodzę na kawałek swojej bocznicy - co początkiem jest półtrapez wcześniej zaprezentowany - i prace posuwają się wolno, ale jednak cały czas do przodu.
Ostatnio jednak, za sprawą Władka stałem się posiadaczem sterty semaforków do samodzielnego złożenia
No i makietka odeszła w kącik - zacząłem wycinać, wyginać, lutować i kleić blaszki z semaforami. Jako, że robota jest zegarmistrzowska zeszło troszkę czasu nad tym wszystkim i pewnie jeszcze kawałek się zejdzie - ale już tarcze są do słupów przylutowane - daszki powoli się kleją!
Mam wykonaną elektronikę w postaci 3 płytek drukowanym
- moduł podmakietowy z rezystorami oraz gniazdem semafora (30x40mm)
- moduł nadmakietowy z semaforem oraz wtykiem (10x20mm)
- płytka komory z diodami LED 0603 (2mm szerokość )
Całość podobna jest do wyrobów KLUBY - można szybko zdemontować semafor w razie np transportu - kwestia wyjęcia go z gniazda.
Postaram się zrobić fotki elektroniki jak ktoś będzie ciekawy.
Poniżej wersja do składania dla masochistów
No i mam prośbę w związku właśnie z tymi semaforkami - potrzebuję pomocy w ich osadzeniu na moim przyszłym kawałku stacyjnym
Poniżej schemat stacji - zaznaczyłem miejsca umieszczenia poszczególnych semaforów (wg mnie). Prośba o ewentualną korektę tych ustawień i wskazanie ilości komór i określenie świateł na poszczególnych semaforach.
Poniższa stacyjka ma z lewej strony planowaną bocznicę (opisywana wcześniej w wątku).
Składa się z części osobowej (dwa dolne tory - pomiędzy torami peron) oraz części towarowej (2 górne tory z bocznicami)
Ponieważ jest to na razie plan - (poza budowaną bocznicą) to te ustawienia oraz układ torowy można jeszcze zmieniać - wszelkie uwagi mile widziane co do poprawy tego układu.
Niecnie i z premedytacją wykorzystano do odzwierciedlenia tego układu stacji program Wajchownia autorstwa Whosho mam nadzieję, że się nie pogniewa
Tm - biały/niebieski
ToA i ToH - tarcze ostrzegawcze - 2 komory - żółty/zielony
A i H - semafory wjazdowe - 5 komór - 2x żółty/zielony/czerwony/biały
C i F - semafory wyjazdowe - 3 komory - czerwony/zielony/biały
B, D, E i G - semafory wyjazdowe - 4 komory - czerwony/zielony/żółty/biały
No i właśnie nie jestem pewien powyższych ustawień.......
Prośba o teoretyczne wytyczne co do ustawienia tych wynalazków
pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony 08 maja 2009, 06:57 przez Paweł Basiński, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 1047
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Moduły PB
Teoretycznie jest to proste podłączenie /sam to kiedyś przerabiałem/, w praktyce okazuje się, że nie wystarczy odpowiednio połączyć kabelków. Ważne jest wzajemne położenie napędów. Zanim polutujesz przewody, poskręcaj je i sprawdź czy rozjazdy przestawiane są prawidłowo oraz czy masz prawidłową polaryzację. Dopiero wtedy lutuj.Akurat to nie kwestia wyłączników tylko podpięcia dwóch napędów przy zasilaniu AC.
Ostatnio zmieniony 17 lut 2009, 11:29 przez gemol, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 1269
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
- Lokalizacja: Lipowo k.Glinianki
- Kontakt:
Re: Moduły PB
Akurat to nie kwestia wyłączników tylko podpięcia dwóch napędów przy zasilaniu AC.Paweł Basiński pisze:Nie powinny brzęczyć mają wyłączniki krańcowe z tego co patrzyłem
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość