Piotr Sekuła pisze:Chyba rozwiało wątpliwości.
Teraz pojechałeś po bandzie
NIC kompletnie nie rozumiem z tego co napisałeś. Co masz na myśli mówiąc:
Piotr Sekuła pisze:dzięki połączeniu nowych sprzęgów w kuble standardowym, możesz połączyć wagony ....
Co to znaczy KUBEŁ
... i do tego standardowy
Usystematyzujmy:
W starych wagonach mocowanie SPRZĘGÓW było na drucik.
ŁukaszTT pisze:na 1 drucie przez całą długość wagonu
Tu mówisz o rozwiązaniu jeszcze starszym (Zeuke) gdzie sprzęg jest na stałe zamocowany i nie da się go wymienić - pomińmy to.
Wracając do mocowania na drucik. W czole wagonu jest poziomy otwór, w który się wkłada sprzęg i jest on blokowany przez stalowy drucik w wycięciu sprzęgu - zobacz
TU. To jest ...
GNIAZDO SPRZĘGU (jak na fot powyżej otwór z drucikiem) albo jak w nowych konstrukcjach zgodne z NEM 358, umożliwia (gdy jest) na zamianę sprzęgów.
W przypadku gniazd "z drucikiem" (nazwijmy je BTTB) można stosować sprzęgi:
- skrzynkowe (jak fot powyżej, E94),
- standardowe (
TU) lub
- nowe (Tilliga,
TU).
W przypadku nowszych gniazd, zgodnych z normą NEM 358, można stosować więcej sprzęgów, pokazane wcześniej:
- standardowe (
TU),
- nowe (
TU lub
- sztywne nierozłączane (
TU) czy umożliwiające spinanie/rozpinanie wagonów (
TU)
oraz innych producentów tu nie pokazane.
Aby połączyć stare wagony z nowszymi np: Zeuke posiadające sprzęgi skrzynkowe przylutowane do paska blaszki przebiegającego przez całą długość wagonu, niestety musimy postawić wagon, który też będzie posiadał sprzęg skrzynkowy (czyli albo Zeuke, albo BTTB ze sprzęgiem skrzynkowym zamocowanym w gnieździe BTTB - na sprężynkę).
Jeśli zastosujemy wagon z gniazdem BTTB, to z drugiej jego strony możemy już zastosować nowsze sprzęgi (standardowy lub nowy) co pozwoli nam podpiąć dalej współczesne wagony z gniazdem NEM i odpowiednim sprzęgiem.
merry pisze:osobiście wymieniam podwozie na nowsze
Myślę, że nie warto aż tak ingerować.
merry pisze:...wagonów o sprzęgach skrzynkowych na durch
PS: co to jest "durch"