Regulacja napędu MP1 od MTB
Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie
-
- Posty: 1651
- Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Regulacja napędu MP1 od MTB
Wiem że w MP1 lubiły zdarzać się zimne luty.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10327
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Regulacja napędu MP1 od MTB
Brak awaryjności, ale mały okres użytkowania.
Pozycjonowanie: pozycja pośrednia pomiędzy Conradem a serwomechanizmem, w pobliżu napędu Tilligowego (86110).
Pozycjonowanie: pozycja pośrednia pomiędzy Conradem a serwomechanizmem, w pobliżu napędu Tilligowego (86110).
- wlodar
- Posty: 1005
- Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Regulacja napędu MP1 od MTB
A jak ogólnie jesteście zadowoleni z tych napędów? Czy są z nimi jakieś problemy (awarie itp.)? Czy przestawiają się cicho, powoli i z gracją , czy może brzęczą i "strzelają" jak Conrady?
- womo
- Posty: 2397
- Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Regulacja napędu MP1 od MTB
Ten drut jest sprężysty te milimetry w lewo czy w prawo nic dla niego nie znaczą. To nie zwrotnica
-
- Posty: 1651
- Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Regulacja napędu MP1 od MTB
Można też na kątowniku (np alu).
Otwory montażowe w kątowniku można rozwiercić wzdłuż i w poprzek aby można było wyregulować położenie w lewo/prawo/tył?/przód.
Otwory montażowe w kątowniku można rozwiercić wzdłuż i w poprzek aby można było wyregulować położenie w lewo/prawo/tył?/przód.
- Przemo_TT
- Posty: 60
- Rejestracja: 22 cze 2020, 09:34
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
- womo
- Posty: 2397
- Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Regulacja napędu MP1 od MTB
U siebie przykręciłem klocek drewniany do makiety i bokiem przykręciłem napęd do klocka pod semaforem. Z Viessmannami działa super one mają długie druty. Skoku mam 3mm jak do zwrotnicy.
-
- Posty: 232
- Rejestracja: 19 gru 2006, 19:35
- Lokalizacja: Sanok
- Kontakt:
Re: Regulacja napędu MP1 od MTB
Jeśli semafor ma dwie pozycje to chyba wystarczy taki napęd zamontować w pionie pod makietą i podłączyć cięgna.
- Przemo_TT
- Posty: 60
- Rejestracja: 22 cze 2020, 09:34
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Regulacja napędu MP1 od MTB
Ja mocowałem (wstępnie) napęd taśmą dwustronną. Następnie pod suwakiem wywierciłem otwór ( i tak jest niewidoczny bo suwak od góry otwór zasłania). "Spasowałem" napęd i rozjazdem. Kilka prób jak rozjazd się przekłada. I mocowanie wkrętami napędu od spodu docelowo. Mocowanie wketami ma tę przewagę nad klejeniem, że w razie awarii napęd można łatwo wymienić.
A ja mam inne pytanie. Jak przystosować napęd MTB jako napęd semaforów ksztaltowych?
A ja mam inne pytanie. Jak przystosować napęd MTB jako napęd semaforów ksztaltowych?
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10327
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Regulacja napędu MP1 od MTB
Lubię serwomechanizmy.
Lubię, bo jednym PeeRkiem (potencjometrem) regulujemy wychylenie w lewo,
a drugim w prawo - sama przyjemność regulacji.
Teraz jednak postanowiłem cofnąć się do technologii analogowej, ba jeszcze bardziej wstecz, bo do mechaniki
...coś jakby ukłon w stronę Steampunk.
Zanim o samej regulacji, to jeszcze ze dwie uwagi:
zanim zamontujemy napęd pod makietą, należy przewidzieć dostęp śrubokrętem do 3 śrubek mocujących drucik (cięgło),
rozjazdy TT Tilliga mają mały skok, więc trzeba przestawić napęd na skok 3 mm (Fot. 1). Wystarczy częściowo odkręcić 2 czarne śrubki i uchylić denko lub je całkiem zdjąć jak na fotce, wtedy po zdjęciu suwadła mamy dostęp do trzpienia. Przekładamy w środkową dziurkę.
I jeszcze jedno, dostarczone z napędem druty są zbyt grube, ale wystarczy je wsunąć w kawałek izolacji, założyć do futerka wiertarki, oprzeć o osełkę do noży i ...pięknie się ostrzą.
No dobrze, zacznijmy.
1.
Przed zamocowaniem napędu pod makietą luzujemy obie skrajne śrubki by drut zaciśnięty środkową śrubką swobodne się przesuwał w suwadle napędu (luz pomiędzy obiema czerwonymi częściami).
Zaostrzoną stroną wkładamy drut w otworek w rozjeździe przeznaczony dla cięgła.
Tak przygotowany napęd mocujemy pod makietą - zrobiłem to na wikol, można na wkręty.
Dociągamy środkową śrubkę by drut unieruchomić.
Dodatkowo daję jeszcze kroplę kleju by drut nie wypadał z otworka w rozjeździe.
2.
Podłączam do zacisków napędu 3 przewody, które poprzez klawiaturkę BTTB albo inne 2 przyciski chwilowe zasilam z Fz1 (napięcie przemienne oznaczone na obudowie trafa symbolem rozjazdu).
Naciskając przyciski, przesuwamy suwadło napędu maksymalnie w lewo (Fot. 2), potem max w prawo (Fot. 3) by odnaleźć i zatrzymać napęd w środkowym neutralnym położeniu (Fot. 4).
3.
Odwracamy skrzynkę o 180 stopni, gorzej z dużą makietą.
Ułatwiam sobie w ten sposób, że mocuję w czołach skrzynki długie śruby (otwory w osi podłużnej skrzynki), na których skrzynka obraca się oparta o koziołki - mam kołyskę jak do malowania bitumikiem podwozia Fiata 126p ...jeśli ktoś jeszcze takie zabawy pamięta.
Kawałkami wykałaczki blokuje rozjazd w położeniu środkowym (Fot. 5 rozjazd EW2, Fot. 6 - DKW).
4.
Wracam na stronę napędów. Mocuję skrajne śrubki tak by drut był w położeniu prostopadłym do powierzchni rozjazdu
i ...powinno być OK.
5.
Znowu obrót na stronę rozjazdów, wyjęcie wykałaczek i sprawdzenie czy w obie strony napęd właściwie, tzn symetrycznie, dociąga iglice.
Jeśli nie, to leciutko poluzować skrajne śrubki, cały czas palcem przytrzymujemy część z drutem by się sama nie przesuwała, teraz lekko przesuwamy drut (z czerwonym, środkowym plastikiem) w tą stronę, w którą ma mocniej dociągnąć, ponownie skręcamy i sprawdzamy, ...aż do oczekiwanego skutku.
Dziękuję za uwagę i życzę powodzenia.
Lubię, bo jednym PeeRkiem (potencjometrem) regulujemy wychylenie w lewo,
a drugim w prawo - sama przyjemność regulacji.
Teraz jednak postanowiłem cofnąć się do technologii analogowej, ba jeszcze bardziej wstecz, bo do mechaniki
...coś jakby ukłon w stronę Steampunk.
Zanim o samej regulacji, to jeszcze ze dwie uwagi:
zanim zamontujemy napęd pod makietą, należy przewidzieć dostęp śrubokrętem do 3 śrubek mocujących drucik (cięgło),
rozjazdy TT Tilliga mają mały skok, więc trzeba przestawić napęd na skok 3 mm (Fot. 1). Wystarczy częściowo odkręcić 2 czarne śrubki i uchylić denko lub je całkiem zdjąć jak na fotce, wtedy po zdjęciu suwadła mamy dostęp do trzpienia. Przekładamy w środkową dziurkę.
I jeszcze jedno, dostarczone z napędem druty są zbyt grube, ale wystarczy je wsunąć w kawałek izolacji, założyć do futerka wiertarki, oprzeć o osełkę do noży i ...pięknie się ostrzą.
No dobrze, zacznijmy.
1.
Przed zamocowaniem napędu pod makietą luzujemy obie skrajne śrubki by drut zaciśnięty środkową śrubką swobodne się przesuwał w suwadle napędu (luz pomiędzy obiema czerwonymi częściami).
Zaostrzoną stroną wkładamy drut w otworek w rozjeździe przeznaczony dla cięgła.
Tak przygotowany napęd mocujemy pod makietą - zrobiłem to na wikol, można na wkręty.
Dociągamy środkową śrubkę by drut unieruchomić.
Dodatkowo daję jeszcze kroplę kleju by drut nie wypadał z otworka w rozjeździe.
2.
Podłączam do zacisków napędu 3 przewody, które poprzez klawiaturkę BTTB albo inne 2 przyciski chwilowe zasilam z Fz1 (napięcie przemienne oznaczone na obudowie trafa symbolem rozjazdu).
Naciskając przyciski, przesuwamy suwadło napędu maksymalnie w lewo (Fot. 2), potem max w prawo (Fot. 3) by odnaleźć i zatrzymać napęd w środkowym neutralnym położeniu (Fot. 4).
3.
Odwracamy skrzynkę o 180 stopni, gorzej z dużą makietą.
Ułatwiam sobie w ten sposób, że mocuję w czołach skrzynki długie śruby (otwory w osi podłużnej skrzynki), na których skrzynka obraca się oparta o koziołki - mam kołyskę jak do malowania bitumikiem podwozia Fiata 126p ...jeśli ktoś jeszcze takie zabawy pamięta.
Kawałkami wykałaczki blokuje rozjazd w położeniu środkowym (Fot. 5 rozjazd EW2, Fot. 6 - DKW).
4.
Wracam na stronę napędów. Mocuję skrajne śrubki tak by drut był w położeniu prostopadłym do powierzchni rozjazdu
i ...powinno być OK.
5.
Znowu obrót na stronę rozjazdów, wyjęcie wykałaczek i sprawdzenie czy w obie strony napęd właściwie, tzn symetrycznie, dociąga iglice.
Jeśli nie, to leciutko poluzować skrajne śrubki, cały czas palcem przytrzymujemy część z drutem by się sama nie przesuwała, teraz lekko przesuwamy drut (z czerwonym, środkowym plastikiem) w tą stronę, w którą ma mocniej dociągnąć, ponownie skręcamy i sprawdzamy, ...aż do oczekiwanego skutku.
Dziękuję za uwagę i życzę powodzenia.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość