Długość pociągów i torów stacyjnych
Moderator: mod-Makieta Modułowa
-
- Posty: 57
- Rejestracja: 12 mar 2009, 14:04
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Długość pociągów i torów stacyjnych
Witam.
Po tygodniu po Świętach spędzonych bez „ZASIĘGU” – są takie miejsca w tym Kraju. – Bałtyk.
Kolego Misiek
Czytając dany temat na Forum TT to naście godzin.
W tym może 5 – 10 % na temat.
Młody Forumkowicz nie odzieli ziarna od plew – z Wieszcza.
Dlatego jestem za podaniem „ NA TALERZU WYMIARÓW „
Oszczędzi to Młodemu Koledze: Stresu, Pieniędzy i Czasu na wykonanie „pierwszej stacji lub modułu”
A nie jeden STARY modelarz też skorzysta ale się nie przyzna.
Dlatego jestem za podaniem podstawowych danych dla stacji: duża, średnia i mała.
Kolego Misiek po pewnym czasie z tych Młodych, zapalonych, któryś zada Tobie pytanie na które nie odpowiesz , wgryzie się w temat lepiej od Ciebie.
Pozdrawiam.
Jan
Po tygodniu po Świętach spędzonych bez „ZASIĘGU” – są takie miejsca w tym Kraju. – Bałtyk.
Kolego Misiek
Czytając dany temat na Forum TT to naście godzin.
W tym może 5 – 10 % na temat.
Młody Forumkowicz nie odzieli ziarna od plew – z Wieszcza.
Dlatego jestem za podaniem „ NA TALERZU WYMIARÓW „
Oszczędzi to Młodemu Koledze: Stresu, Pieniędzy i Czasu na wykonanie „pierwszej stacji lub modułu”
A nie jeden STARY modelarz też skorzysta ale się nie przyzna.
Dlatego jestem za podaniem podstawowych danych dla stacji: duża, średnia i mała.
Kolego Misiek po pewnym czasie z tych Młodych, zapalonych, któryś zada Tobie pytanie na które nie odpowiesz , wgryzie się w temat lepiej od Ciebie.
Pozdrawiam.
Jan
-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: Długość pociągów i torów stacyjnych
No właśnie powstało kilka stacji i pytanie - dla czego takie i nastała cisza...Misiek pisze:SAD powstaje po wybudowaniu stacji a nie wcześniej.
Tymczasem każdą stację buduje się w bardzo konkretnych celach. Każda stacja ma pełnić określone funkcje.
Wracamy do podstaw:
Nie jesteśmy w stanie budować stacji która przyjmie 6,7m pociąg więc musimy ustalić uproszenia i to właśnie trwa.Długość pociągu towarowego, który jest miarodajny do obliczenia torów głównych zasadniczych i dodatkowych na stacjach, określa się według ilości tzw. osi obliczeniowych przyjmując na jedną oś 5.00 m. ilość osi obliczeniowych ustalają dla każdego wagonu przepisy ruchu,
Długość pociągów osobowych bez parowozu z tendrem i należy przyjmować w granicach od 250 m do 300 m na liniach pierwszorzędnych, nie mniejszą niż 200 m na drugorzędnych i 120 m na kolejach znaczenia miejscowego. Długość pociągów osobowych z parowozami przy podwójnej trakcji należy przyjmować w granicach od 300 do 350 m. Długość zaś pociągów towarowych w braku bliższych danych można przyjąć odpowiednio 775, 625 i 525 m (trakcja pojedyncza).
Długość pociągów towarowych z parowozami przy podwójnej trakcji można przyjąć odpowiednio 800, 650 i 550 m. Na liniach zatem wchodzących w skład drogi pociągów towarowych dalekobieżnych między stacjami zestawiania i rozwiązywania zwartych pociągów należy dążyć do ujednostajnienia długości użytecznej torów, na których te pociągi są przyjmowane według norm: 800, 650 i 550 m odpowiednio do składu 150, 120 i 100 osi, uwzględniającej możliwości prowadzenia ruchu podwójną trakcją.
Ostatnio zmieniony 09 kwie 2013, 10:07 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 2 razy.
- Misiek
- Posty: 1649
- Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Długość pociągów i torów stacyjnych
To za duże uproszczenie.114 pisze:Ale może warto podać 3 warianty długości pociągu ?
Krótki , średni i długi, podając w wymiarach nasze Y plus lokomotywa.
To nie tak.114 pisze:Dodał bym jeszcze wymiar szerokości peronu z na przykład: z kranem wodnym, semaforem, słupami do trakcji elektrycznej i ...
Nie każdy jest inżynierem ruchu kolejowego.
Dla budujących swoją pierwszą / Z ENTUZJAZMEM / makietę lub moduł są to bezcenne wiadomości.
A podanie konkretnych długości w / cm / naprawdę ułatwia życie nowym modularzom.
Młody entuzjasta, zaczynając przygodę w makietę modułową od razu MUSI zacząć od budowy stacji. Nie to, zeby szlak...by to trafił. Niech tam buduje stację, ino wymienione przez Ciebie wartości można wyguglać w ciągu minuty, a nie budować od razu koszmarek "bo tak mi się podoba i ja tak zrobię, mimo, że to nierealistyczne"
SAD powstaje po wybudowaniu stacji a nie wcześniej. Podaje długości torów na potrzeby spotkań, dane te kopiowane są do Grafikona. Znaczna część danych zawartych w SADzie dotyczy jazd Fremowych (przewóz ładunków i podobne bzdety)..114 pisze:Wiem,że zaraz odezwą się "STARZY" wyjadacze, że jest SAD dla stacji.
Byłoby dobrze, gdyby ten "małolat" sam dążył do wiedzy a nie czekał na gotowe114 pisze:Ale jeżeli będziemy SZTYWNIACY WSZECH WIEDZĄCY to małolatów nam nie przybędzie.
Cały ten wątek to odwracanie ogonem kota w worku.
To, że na stację A wjechał pociąg dłuższy niż ustawa przewiduje to:
- niedopatrzenie obsługi stacji technicznej
- niedopatrzenie mechanika prowadzącego pociąg
(wymienieni zostali zapewne, być może, prawdopodobnie skrzyczeni przez OjDyra i został im postawiony "minus" przy nazwisku ;-))
Grafikon podaje niezbędne długości pociągów, są one wpisane w RJ maszynistów.(patrz obrazek)
I tyle.
Nie - podział forum na watki, podwątki, wąteczki, podwąteczki jest juz zupełnie zniechęcający do szukania czegolwiek.114 pisze:Może stworzymy nowy temat:
Budowa makiet/modułów, Konkiety.
Młodzi ludzie potrzebują konkretów, nie mają czasu czytać jakiś SADÓW, E1 itp.
No to na zdrowie!114 pisze:Mam browara i salami.
-
- Posty: 57
- Rejestracja: 12 mar 2009, 14:04
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Długość pociągów i torów stacyjnych
Witam.
Ale może warto podać 3 warianty długości pociągu ?
Krótki , średni i długi, podając w wymiarach nasze Y plus lokomotywa.
Dodał bym jeszcze wymiar szerokości peronu z na przykład: z kranem wodnym, semaforem, słupami do trakcji elektrycznej i ...
Nie każdy jest inżynierem ruchu kolejowego.
Dla budujących swoją pierwszą / Z ENTUZJAZMEM / makietę lub moduł są to bezcenne wiadomości.
A podanie konkretnych długości w / cm / naprawdę ułatwia życie nowym modularzom.
Nie wszyscy są w branży PKP.
Moje wnioski:
Ustalmy 3 trzy długości stacji, powiązanych z X x długością naszych wagonów plus lokomotywa.
Podajmy trzy orientacyjne szerokości peronów powiązane z infrastrukturą plus wysokość peronu.
Wiem,że zaraz odezwą się "STARZY" wyjadacze, że jest SAD dla stacji.
Ale jeżeli będziemy SZTYWNIACY WSZECH WIEDZĄCY to małolatów nam nie przybędzie.
W moim wieku szukajki też nieraz mam dość.
Do Admina.
Może stworzymy nowy temat:
Budowa makiet/modułów, Konkiety.
Młodzi ludzie potrzebują konkretów, nie mają czasu czytać jakiś SADÓW, E1 itp.
Wiem znowu odezwą się Wszech Wiedzący.
Takie przemyślenia ŚWIĄTECZNE.
Jan
Ps
Mam browara i salami.
Ale może warto podać 3 warianty długości pociągu ?
Krótki , średni i długi, podając w wymiarach nasze Y plus lokomotywa.
Dodał bym jeszcze wymiar szerokości peronu z na przykład: z kranem wodnym, semaforem, słupami do trakcji elektrycznej i ...
Nie każdy jest inżynierem ruchu kolejowego.
Dla budujących swoją pierwszą / Z ENTUZJAZMEM / makietę lub moduł są to bezcenne wiadomości.
A podanie konkretnych długości w / cm / naprawdę ułatwia życie nowym modularzom.
Nie wszyscy są w branży PKP.
Moje wnioski:
Ustalmy 3 trzy długości stacji, powiązanych z X x długością naszych wagonów plus lokomotywa.
Podajmy trzy orientacyjne szerokości peronów powiązane z infrastrukturą plus wysokość peronu.
Wiem,że zaraz odezwą się "STARZY" wyjadacze, że jest SAD dla stacji.
Ale jeżeli będziemy SZTYWNIACY WSZECH WIEDZĄCY to małolatów nam nie przybędzie.
W moim wieku szukajki też nieraz mam dość.
Do Admina.
Może stworzymy nowy temat:
Budowa makiet/modułów, Konkiety.
Młodzi ludzie potrzebują konkretów, nie mają czasu czytać jakiś SADÓW, E1 itp.
Wiem znowu odezwą się Wszech Wiedzący.
Takie przemyślenia ŚWIĄTECZNE.
Jan
Ps
Mam browara i salami.
-
- Posty: 126
- Rejestracja: 23 wrz 2012, 13:29
- Lokalizacja: Gubin
- Kontakt:
-
- Posty: 462
- Rejestracja: 20 sty 2012, 08:17
- Lokalizacja: Z miasta
- Kontakt:
Re: Długość pociągów i torów stacyjnych
...do semafora wyjazdowego licząc dodajmyKilkujadek pisze:...powinny mieć minimum taką samą długość torów głównych.
Ostatnio zmieniony 30 mar 2013, 14:18 przez jafrap, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: Długość pociągów i torów stacyjnych
Masz niesTTandardowy pokój
W tym wypadku nie chodzi o to żeby przeskalować wszystko do 1:120 lecz o to aby tak zgrać uproszczenia żeby do siebie pasowały. Jeżeli dla szlaku X-Y określimy długość pociągów na 1200 to obsługujące je stacje powinny mieć minimum taką samą długość torów głównych.
W tym wypadku nie chodzi o to żeby przeskalować wszystko do 1:120 lecz o to aby tak zgrać uproszczenia żeby do siebie pasowały. Jeżeli dla szlaku X-Y określimy długość pociągów na 1200 to obsługujące je stacje powinny mieć minimum taką samą długość torów głównych.
- Mariusz
- Posty: 2560
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Długość pociągów i torów stacyjnych
To bardzo proste. Jeśli chcemy mieć wierną kopię naszej kolei to długość pociagów zazwyczaj waha się w 600m. Dłuższe tory mają nieliczne stacje, między innymi na węglówce i ostbahnie dochodzące do 750m
Najdłuższe perony to 400m
Najdłuższe składy pasażerskie to 16 wagonów, choć bywały jeszcze dłuższe, ale EU07 miała max obciążenie 750t więc można sobie wyliczyć resztę.
Skład dużych węglarek to 40-43 sztuki.
Ale to zapewne wszyscy wiedzą, więc długość najdłuższych torów powinna wynosić aż 5m
Mój pokój ma 8m
Najdłuższe perony to 400m
Najdłuższe składy pasażerskie to 16 wagonów, choć bywały jeszcze dłuższe, ale EU07 miała max obciążenie 750t więc można sobie wyliczyć resztę.
Skład dużych węglarek to 40-43 sztuki.
Ale to zapewne wszyscy wiedzą, więc długość najdłuższych torów powinna wynosić aż 5m
Mój pokój ma 8m
-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: Długość pociągów i torów stacyjnych
Stacją będzie jak wielbłąd w stadninie koni. Pomyślałeś jak wygląda oblot składu na takiej stacji?T_Domagalski pisze:zbuduj stację z peronami długimi na 3m. Na pewno nie będziesz wtedy "wąskim gardłem", choć z drugiej strony też trudno będzie wykorzystać w pełni możliwości takiej stacji, bo nawet nie wszystkie stacje techniczne mają tory o takiej długości.
Z tym to trochę Tadziu się rozpędziłeś. Właśnie proponuję ustalenie zasad żeby n.p. pociąg pospieszny nie musiał zatrzymywać się na stacji na której 3/4 wagonów zatrzyma się poza peronem, a ostatni zablokuje głowicę. Jakoś tak utkwił mi motyw z Sosnowca gdzie po restarcie zegara wyjechałem składem, po przejechaniu 2 stacji miałem 10 minut zegarowych opóźnienia, po czym nastąpił ogólny paraliż, stop zegara, machanie rąk Gemola...T_Domagalski pisze:Dlatego zamiast wprowadzać jakieś dziwne zapisy w normie dotyczące długości pociągów, lepiej po prostu pogadać i podpytać, kto ile ma metrów na swojej makiecie, a następnie w miarę możliwości "wpisać się" w panujące trendy...
Ostatnio zmieniony 30 mar 2013, 13:40 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 2 razy.
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3209
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: Długość pociągów i torów stacyjnych
Tak Marcin, ale obawiam się trzeba skupić się na ilości podkładów, same tory to nie kłopot, ale ilość podkładów powinna być zgodna z oryginałem prawdziwej stacji.Marcin pisze:Kur.... jak sie to czyta to sie odechciewa modelarstwem zajmować..... czy wy musicie do tego taką pierdologię dorabiać ?????? To ma być przyjemność czy co do ..... a
niedawno cytowane - http://www.youtube.com/watch?v=j6Km8rNonik
Tu ustaliliśmy że skład mają mieć tyle wagonów ile wejdą na Cargo http://www.jarkott.martel.pl/Rakowiec2013/index.html
Ostatnio zmieniony 30 mar 2013, 13:38 przez Maciej, łącznie zmieniany 2 razy.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1902
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Długość pociągów i torów stacyjnych
Dlatego odpowiadam ci po raz kolejny - pociągi będą takie długie, na jakie pozwalają wszystkie wpięte w daną makietę stacje ulokowane na danej linii. Na jednej imprezie będzie więc to tylko 20 osi przeliczeniowych a na innym zlocie tyle co "fabryka dała", czyli nawet 50, o ile sprzęgi wytrzymają...Kilkujadek pisze:...muszę rozplanować na swojej stacji perony, tory postojowe, manewrowe itd. dla tego chciałbym wiedzieć jak długie pociągi będą poruszały się po makiecie? ...
Jeśli masz duży samochód i dużo miejsca do przechowywania, to proszę bardzo - zbuduj stację z peronami długimi na 3m. Na pewno nie będziesz wtedy "wąskim gardłem", choć z drugiej strony też trudno będzie wykorzystać w pełni możliwości takiej stacji, bo nawet nie wszystkie stacje techniczne mają tory o takiej długości.
Dlatego zamiast wprowadzać jakieś dziwne zapisy w normie dotyczące długości pociągów, lepiej po prostu pogadać i podpytać, kto ile ma metrów na swojej makiecie, a następnie w miarę możliwości "wpisać się" w panujące trendy...
P.S.
Marcin, jeśli psuje ci to zapał do modelarstwa - nie czytaj....
Ostatnio zmieniony 28 mar 2013, 21:20 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: Długość pociągów i torów stacyjnych
Może wyłożę łopatologicznie.
Przy budowie stacji najważniejszą sprawą jest określenie jej funkcji i możliwości. Każdy z nas ma ograniczone możliwości transportowe i chciałby zrobić stację na możliwie najmniejszej ilości skrzynek. Z drugiej strony jeżeli stacja jest węzłową na linii dwutorowej to musi mieć możliwość przyjęcia najdłuższych poruszających się po makiecie pociągów. Podobnie jak autor tego tematu muszę rozplanować na swojej stacji perony, tory postojowe, manewrowe itd. dla tego chciałbym wiedzieć jak długie pociągi będą poruszały się po makiecie? To pytanie lub pochodne przewija się w różnych tematach od lat, niestety jakiś nieznany opór materii nie pozwala określić długości w centometrach.
Przy budowie stacji najważniejszą sprawą jest określenie jej funkcji i możliwości. Każdy z nas ma ograniczone możliwości transportowe i chciałby zrobić stację na możliwie najmniejszej ilości skrzynek. Z drugiej strony jeżeli stacja jest węzłową na linii dwutorowej to musi mieć możliwość przyjęcia najdłuższych poruszających się po makiecie pociągów. Podobnie jak autor tego tematu muszę rozplanować na swojej stacji perony, tory postojowe, manewrowe itd. dla tego chciałbym wiedzieć jak długie pociągi będą poruszały się po makiecie? To pytanie lub pochodne przewija się w różnych tematach od lat, niestety jakiś nieznany opór materii nie pozwala określić długości w centometrach.
Ostatnio zmieniony 28 mar 2013, 19:36 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 2 razy.
- Marcin
- Posty: 2022
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
- Lokalizacja: Toruń
- Kontakt:
Re: Długość pociągów i torów stacyjnych
Kur.... jak sie to czyta to sie odechciewa modelarstwem zajmować..... czy wy musicie do tego taką pierdologię dorabiać ?????? To ma być przyjemność czy co do ..... a
-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: Długość pociągów i torów stacyjnych
Jakoś bardzo mi to przypomina zabawę z Urzędem Kontroli Skarbowej gdzie urząd może ukarać za nieprzestrzeganie przepisów których nie ma.T_Domagalski pisze:Obawiam się, że w związku ze stosowaniem skrótów liniowych o różnym "współczynniku", taka klasyfikacja w przypadku modeli stacji byłaby dość trudna.
Co to jest "ogryzek"? Skóra od banana przejdzie czy musi być łupina kokosa?Tak, ale jeśli zbuduje "ogryzka" z za krótkimi torami to musi się liczyć z zagwarantowanym "zaszczytnym" miejscem w najmniej uczęszczanym kącie makiety, np, jako bocznica...
Mamy normę określającą rozstaw torowiska, minimalny promień itd., a Ty mi piszesz, że sklasyfikowanie stacji ze względu na długość peronów i torów postojowych "byłoby dość trudne"?
Ostatnio zmieniony 30 mar 2013, 15:10 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 2 razy.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1902
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Długość pociągów i torów stacyjnych
Obawiam się, że w związku ze stosowaniem skrótów liniowych o różnym "współczynniku", taka klasyfikacja w przypadku modeli stacji byłaby dość trudna. Poza tym, po co bawić się w "klasy", skoro wystarczy spojrzeć do SAD-a, gdzie te wszystkie dane, jak np. długość preronu, powinny być podane...Kilkujadek pisze:W ruchu pasażerskim spotkałem się z podziałem stacji/przystanków na 3 "klasy" ze względu na długość krawędzi peronowej.
Stację i jej SAD również tworzy się przed imprezą. W momencie ustalenia planu makiety układacz rozkładu oraz ustawiacz taboru mają już czystą sytuację.Kilkujadek pisze:Można Tadziu, ale rozkład się pisze przed imprezą, a nie w jej trakcie.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości